Va händer nu
09.11.2017
Hej jag är 13 år. Jag hade en fest och jag och min bästavän bjöd på dricker med alkohol i till folk som ej dricker. Folk börjar få reda på det och säger att dom ska anmäla oss. Hur ska man göra nu??!! 123456779lep

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.11.2017
Hej 123456779lep!
Jag förstår att du är orolig nu. Du och din kompis gjorde något fel och riskerar att bli fast för det - och då brukar det kännas just så här hotfullt och panikartat. Det är samvetet och rädslan för straff som talar. Utan den här känslan så skulle inte världen fungera, då skulle folk göra hur de vill när de vill och allt skulle bli kaos och ond bråd död. Det är ingen trevlig känsla, jag vet, och när man är mitt i den så hjälper det inte om någon säger "skyll er själva" eller "lagom gnälla, det var ju ni själv som bestämde er för att bjuda andra på alkohol, då får ni stå för det". Det vet ni ju redan.
Lika lite finns det något ni kan göra för att undvika den här känslan. Ni kan inte backa tillbaka tiden för att göra smartare val än att bjuda kompisar på dricka. Ni kan inte heller skylla ifrån er, för det är nog ingen som kommer att tro er om ni skulle påstå att ni är oskyldiga. Kvar blir att hålla tummarna för att ni inte ska bli fast den här gången - men blir ni fast, så är det bara att stå för vad ni gjorde. Ni hade ett val, bjuda på sprit eller inte, och så här i efterhand kan ni konstatera att ni valde fel. Då hjälper det inte att bli arg på någon annan eller tänka att man ska vara försiktigare nästa gång man bjuder åt någon, eller har egen sprit med. Vill ni på något vis att den här upplevelsen ska bli värt något alls, så försök lära av erfarenheten. Hur kan ni välja smartare nästa gång, så att ni slipper den här känslan i framtiden.
Konsekvenserna av det ni gjorde beror ju lite på vilken typ av anmälning det är frågan om, i värsta fall kan det ju bli dubbelt värre nästa gång ni blir fast för något liknande. Troligen skulle inte en polisanmälan leda till något desto mer, eftersom ni inte är straffmyndiga ännu. Men en barnskyddsanmälan skulle kanske leda till ett samtal med socialen och att de skulle meddela era föräldrar. Men finns det anmälningar på er, så håller de nog ett betydligt mera vakande öga på er härefter, och får ni då fler anmälningar på er, så behandlas ni nog med hårdare handskar.
Men åter till känslan just nu. Den försvinner knappast innan dammet har lagt sig och du vet vad som kommer eller inte kommer att hända, dvs kommer någon tex att anmäla er. Men sedan; Vad kan du lära dig av den här känslan inför framtiden? Varför bjöd ni på sprit åt andra? Vad ville ni få genom att göra så - ville ni verka coola eller vuxna, att någon skulle bli skyldiga er något, att någon skulle bli avundsjuk, skryta om era kontakter eller ställen att stjäla sprit från...? Vad fick ni ut av att bjuda andra? Sedan blir såklart nästa fråga: Vad fick ni ut av att dricka alkohol själva? Var det värt den här känslan du känner nu? Vad kan du göra annorlunda nästa gång du har valet att ha med alkohol att göra?
Du har hört snacket om hur unga inte borde dricka alkohol. Du har hört allt det där om hur det påverkar en växande hjärna och liknande. Men hej, här är ju en av orsakerna som du får lida av just precis nu: man kan råka i trubbel för det. Det är dock inte andras fel, tex det är inte dumma, överförsiktiga vuxna som vill j*vlas med er. Trubblet beror på att när man druckit lite, så är det ofta som om man inte skulle tänka lika klart längre och så gör man dumma val för sig själv. Det går inte att skylla på spriten, för "jag var full" är inte en godtagbar ursäkt, man är lika ansvarig för sina egna handlingar ändå. Det finns ingen drulleförsäkring när det kommer till alkohol, och det här är priset man får betala när man blir fast för dumheter man gör när man är berusad. Det här är baksidan av medaljen alkohol, det är inte bara kul när man väljer att dricka. Och det här är tyvärr dessutom småpotatis jämfört med exempelvis att köra ihjäl någon i fyllan.
Här i Österbotten, Finland, tycker ungdomar överlag att det inte alls är så coolt längre att dricka alkohol. Allt fler väljer att vara helnyktra, eftersom alternativet sällan är så lockande. Deras uppfattning om berusade ungdomar är att man i fyllan gör idiotiska saker, vinglar runt, spyr ner sina skor, skränar och härjar, hånglar upp bästisens pojkvän, fulgråter i någon buske, smygfilmas när man slocknat så att alla ser det på WhatsApp i nästa sekund... Det är inte sexigt, det är inte coolt, anser man här. Så unga låter bli allt mer här. Men visst, det är vars och ens eget val.
Jag hoppas ändå att det inte kommer en så hård smäll av det här och jag hoppas att du snart slipper den här obehagliga känslan. Men jag hoppas också att du inte glömmer känslan. Ta hand om dig, visst <3
Kram, Liselott