Vad ska jag säga till mamma?
20.06.2021
Hej! Jag (tjej 15år) är kompis med en kille som är 19 år och han frågade om jag ville komma på fest med han och hans kompisar (han bor 30km bort) men jag vet inte hur jag ska säga till mamma att jag för det första är vän med en 19-åring eller att jag ska på fest med honom och hans vänner. Hjälp mig!! E.

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.06.2021
Hejsan!
Tack för din fråga :)
Jag kan förstå att du vill på fest nu när du har blivit bjuden och att det är en chans att träffa nya människor och lära känna din killkompis lite bättre. Men jag ser det också som ett bra tillfälle att stanna upp och fundera på lite olika punkter innan du besluter dig. Det att du funderar på dessa punkter tror jag kan hjälpa dig bestämma hur du ska göra det här på ett bra sätt.
1.       Varför tror du att din mamma är beskyddande? Vad är det hon oroar sig över, och tror du det finns någon grund till hennes oro i det här fallet? Försök tänk dig på förhand vilka frågor det är hon skulle ställa dig om det här, och försök att inte skjuta dem ifrån dig utan faktiskt fundera kring dem.
2.       Litar du på den här killen? Har du träffat honom irl förut? Det är ganska stor åldersskillnad mellan er just nu. Kommer det finnas andra där i din ålder, så att det är blandade åldrar? Kan det finnas baktankar till varför en 19-åring bjuder med en 15-åring på fest? Tror du det kan finnas baktankar i det här fallet?
3.       Hur skulle det påverka din och din mammas relation om du åkte iväg utan att säga något till henne, och hon sen ändå fick reda på det? (trust me, mammor får på nåt vis reda på det mesta i slutändan, been there done that *facepalm*)
Du behöver fundera på dessa saker själv, men det som jag starkt skulle rådgöra dig om är att åtminstone inte åka iväg bakom din mammas rygg. Jag gjorde det själv en gång när jag var i din ålder och var borta en hel natt – och det är en av de få saker jag ångrar här i livet, för jag gjorde mina föräldrar så otroligt ledsna och rädda. Jag förstod kanske inte då hur det påverkade dem, men jag förstår det nu i efterhand.
Du ska ta i beaktande att det knappast är sista gången du kommer stå i ett sånt här typ av val, där du å den ena sidan vill göra nåt men å andra sidan inte tror att din mamma kommer ta det speciellt bra. Det jag kan säga med säkerhet är att det bara blir värre om man till exempel ljuger eller inte säger nåt, för att det bara kommer öka glappet mellan er i framtiden - plus att du då kommer känna att det blir svårare att berätta saker när det faktiskt är nåt du behöver lätta på hjärtat om. Din mamma vill säkert kunna finnas som ett stöd för dig, men hon tycker nog också samtidigt det är läskigt att släppa ”greppet” om dig nu när du blir allt vuxnare och inte är hennes lilla baby mer, så hon behöver också få öva sig med det. För att din mamma ska kunna slappna av mera, så behöver hon känna att hon kan lita på dig, men också känna att du litar på henne (=att du säger saker till henne när det är nåt). Och ibland måste man kompromissa lite på vägen.
Innan du berättar om det här till din mamma så skulle jag rekommendera att fundera noggrant på exakt VARFÖR det är som du vill åka på denhär festen, och vilka åtgärder du tänker ta för att göra det på ett så säkert och tryggt sätt som möjligt (ifall du bestämmer att du vill åka). Visa henne att du tänker genom dina beslut, och försök var villig att kompromissa. Exempelvis genom att komma överens om hur länge du är där (och se till att också hålla den tiden fast det bara skulle vara en liten, liten stund!), och att du ska hålla kontakt med henne genom kvällen. Du kan ju kanske själv föreslå att hon kan vara den som du skickar åt omedelbart om stämningen på festen blir obekväm och du vill komma hem, så kan hon hämta dig? Då känner hon sig mera inkluderad (plus att det är ett bra säkerhetsnät för dig).
Och är det så att hon står fast vid att du inte får åka, så skulle jag rekommendera att du försöker ta hennes nej så bra som du bara kan, för att visa att det ”går att diskutera med dig”. Det ökar tilliten till dig och därmed också chanserna för att du kommer få åka på fest i framtiden istället. För som sagt, det kommer komma fler inbjudningar och fler fester. Det här kommer inte vara den enda gången ni måste ha en sån här diskussion, så det är en bra idé att försöka ge det en så odramatisk start som möjligt.
Kram, Kix