Vårta på könsorganet
07.07.2021
Hej!
Jag är en tjej i tonåren som nyss upptäckt en vårta på den yttre blygdläppen. Jag blev lite fundersam över vad detta kan vara och google föreslår att jag har kondylom. Detta är dock märkligt eftersom jag aldrig haft någon sexuell kontakt med någon. Kan jag ha en könssjukdom även om jag är oskuld? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.07.2021
Hej,
Kondylom (eller någon annan könssjukdom) är det knappast eftersom du inte har haft sex. Det är jättesvårt för mig att uttala mig om vad det kan vara då jag inte alls vet hur den ser ut. Men det är inte ovanligt att man kan få små knottror eller finnar i underlivet som sedan försvinner av sig själv efter ett tag. Så min spontana gissning är att det är en talgkörtel som just nu är lite mer fylld av talg, vilket gör att den känns som en liten hård knottra.
Följ med den ett tag och se om den förändras/försvinner, och om du själv är jätteorolig så kan du kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem. Men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram,
Tessi