Torra flytningar
31.05.2019
Hej! Har i ungefär en vecka haft väldigt torra flytningar som inte slipper ut. Jag får ut typ små bollar som liknar ost, det är inte svamp för det kliar inte alls och luktar inget heller. Har använt en gel som man lägger upp i slidan som ska återställa ph-värdet och det har blivit lite bättre men inte som förr. Känner mej väldigt äcklig. Vad är fel?
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
05.06.2019
Hej!
Flytningarna varierar i utseende under menscykelns gång. Som regel brukar man säga att om flytningarna ändrar och man haft oskyddat vaginalt samlag så bör man testa sig för könssjukdom, ibland kan man ha en könssjukdom i flera månader utan att märka någonting.
Det finns slidtabletter som heter I say, en förpackning innehåller 14st och man för in dessa till natten (1/natt), de kan även användas under mens. Följ instruktionerna i förpackningen. Prova med de här, om de inte hjälper så ta kontakt med ditt hvc eller gynekolog för undersökning.
h. Diana