Träning

02.08.2017
Hej! Nu har jag de senaste veckorna kommit igång med träningen och jag mår super bra av det! Men jag har några frågor jag funderat över:

1. Jag blir hungrig i princip hela tiden, och jag undviker att äta något onödigt som är ohälsosamt. Så jag brukar alltid äta en frukt då, men har ni tips på något annat man kan äta som man blir mätt på och som man hålls mätt på en ganska lång stund? (Inte så att man är hungrig igen om 5 minuter)

2. Hur många gånger i veckan kan man träna följande:
A) Mage?
B) Ben+rumpa?
C) Armar?
D) Rygg?

Då jag nu är så motiverad att träna vill jag träna varje dag trots att jag vet att musklerna behöver vila och återhämta sig..

3. om man tränar 2-4 dagar efter varandra, får man inget resultat om man inte vilar mellan de dagarna?

Tack så mycket!!

Träningsmotiverad

Caroline svarar

04.08.2017

Hej!

Fick svar av Emilia Järvenlahti som är pt. :)

1
Eftersom du nu tränar regelbundet frigör din kropp mer energi och därför kanske du känner mer av hungern nu. Se till att din kost innehåller tillräckligt med proteiner, kolhydrater och mättande fetter.
och at du äter mellan 2-3 timmars mellanrum. Se också till att dricka mycket vatten, då den håller dig mättande och piggare! När du känner att hungern börjar smyga sig på kan man tex dricka rikligt med vatten och kanske ta en liten mellanmål med en kiwi och 8 stycken mandlar.

2
Till exempel om du utgår ifrån att träna 4 gånger i veckan. Kan man dela passen på följande vis, dag 1 ben (framlår, rumpa vader) + mage, dag 2 armar, axlar + bröst dag 3 rygg + mage dag 4 ben (baklår, rumpa) + mage

3
Du får fortfarande resultat fast du tränar 5 dagar efter varandra, se bara till att bygga upp träningen så att du har 1-2 dagar vila mellan muskel grupp. Större muskler som ben och rygg vore bra att man låter dem vila och återhämta sig mins 2 dagar och medan man vilar dem kan man träna de mindre musklerna som armar, axlar osv.

 

Men eftersom din fråga "i misstag" skickades till flera experter så får du även ett svar av Caroline Sand, som är träningsentusiast :)

Hejsan!

Vad roligt att höra att du har börjat träna och mår bra av det!

Att du blir hungrig hela tiden beror troligen på att du äter för lite. Tränar man mycket måste man äta tillräckligt med mat för att orka. Kroppen behöver bränsle för att orka med all träning, och för att få byggstenar till att bygga upp sig emellan träningarna. Det är bra att du äter hälsosamt, men ibland är det inte hela världen om man äter något gott. Så länge man till stor del äter hälsosamt så är det helt okej att unna sig något onyttigt ibland! Det är inte heller bra om man "går för långt" med kosten och träningen så att man riskerar att utveckla ett ohälsosamt och för strikt förhållande till mat och träning.

Försök att äta ordentliga måltider när du äter frukost, lunch och middag. Sedan när det gäller mellanmålen så kan du satsa på 1-3 mellanmål om dagen. Tips på mättande livsmedel som man kan äta som mellanmål är t.ex. ägg, banan, en handfull nötter, smörgås, kvarg. Banan mättar mera än andra frukter som t.ex. äppel.

Kul att du är motiverad för träning, men det är också viktigt att du tar någon vilodag i veckan så att kroppen för en chans att dra nytta av träningen. Man kan träna igenom hela kroppen 2 gånger i veckan. Samma gäller för både mage, ben, rumpa, armar och rygg. Mage kan man dock träna lite oftare, men det är ingen vits att överdriva magträningen heller. (Tips: satsa på att bygga upp en stark core med t.ex. plankan). Försök att träna hela kroppen jämlikt, ungefär lika mycket träning för både under- och överkropp. Om man vill fokusera på något så går det förstås bra, så länge man tränar resten av kroppen i någon mån också. För att musklerna ska få möjlighet till vila så kan du dela upp och träna t.ex. underkropp och överkropp skiljt, och köra detta två gånger i veckan. Det blir totalt 4 träningspass. Vill du träna ännu oftare kan du dela upp kroppen ytterligare t.ex. ben dag 1,bröst+axlar+triceps dag 2,rygg+biceps+mage dag 3. Satsa på åtminstone 1, eller 2, vilodagar i veckan.

Om du tränar 2-4 dagar efter varandra så kan du nog få resultat, så länge som du äter, sover och vilar tillräckligt överlag. Benpass 3 dagar i rad är nog inte den bästa idén. Men variera träningen och se till att vila någon dag i veckan i alla fall, och framförallt: känn efter hur kroppen mår och vad kroppen behöver just idag: träning eller vila?

Lycka till med träningen!
Kramar från Caroline

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.