Tror jag ser eller hör saker
23.04.2022
Hej! Jag är 17 år och bekymrar mig över om det jag brukar uppleva är en vanlig sak eller om det är något jag behöver söka hjälp för. Igår så var jag i mitt rum och hörde min mamma prata med min styvpappa så jag lutade mig närmare väggen för att höra vad de sa. Min mamma berättade om att vi skulle ha gäster över till middag och hon skulle försöka att laga en koreansk rätt eftersom gästerna var hennes koreanska högskoleklasskamrat och dottern. Min mamma sa även att hon tänkte säga till mig och min bror att vi skulle klä oss fint, så jag satte på mig en klänning och gick sedan ut till vardagsrummet för att fråga när gästerna skulle komma. Nämligen så skulle vi aldrig ha några gäster, hon hade inte sagt någonting om det och min styvpappa var inte enns hemma (han var i en annan stad 4h bort). Trodde att hon skämtade först men min mamma insisterade på att hon aldrig har sagt någonting och blev tillochmed arg när jag frågade mer om det ifall att hon glömde. Och just detta gör mig lite skraj eftersom det är inte första gången jag tror att jag hör någonting eller ser någonting och så får jag veta att det är fejkt. Innan så brukade jag vara extremt rädd för att jag har trott att någon har försökt att bryta sig in i mitt rum för att mörda mig på natten men det har inte funnits några spår, eller andra vittnen som har sett någonting. Förutom det så brukar jag även ofta få känslor av att jag är en alien eller en ond person vilket gör att jag tappar lusten för allting, känner mig värdelös som ett spöke, men 10 minuter senare så kan jag känna att jag har aldrig varit så glad förut. Jag reagerar bara nu eftersom konversationen mellan min mamma och fejk styvpappan varade i över 10 minuter. Detta är kanske lite fjantigt och jag överreagerar men jag ville fråga bara för att vara säker. Jag dricker inte, inga droger och ingen medicin. Jag har bara varit på terapi en gång när jag var 11 pga självskadebeteende men har inte varit där sedan dess. Har fortfarande lite problem med det men det är inte lika seriöst. Mm

Ungdomsinformatör Kix svarar
29.04.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Det låter som en besvärande och förvirrande situation.
Jag skulle råda dig att boka en tid på din hälsostation för att utreda vidare vad det här kan bero på. Det är bra att utreda såna här upplevelser i tid. Du behöver inte känna att du är ”fjantig” eller ”överreagerar” när du söker hjälp, utan du har all rätt att söka dig till vården när du upplever att något är fel.
Det skulle säkert också vara bra om du kunde berätta om den här situationen för din mamma, så hon vet om vad som är på gång. Då skulle ni kanske inte behöva ha såna här konflikter om det i framtiden. Det blir lättare för henne då att förstå vad det är som händer om en liknande situation dyker upp igen.
Ta hand om dig!
Kram, Kix