Allergisk?
25.06.2014
Hej! Jag har fyra hål i öronen (alla sånadär "vanliga") och har länge nu haft något tjockt som känns om man klämmer på hålen. Det gör inte ont eller något, men jag undrar bara vad det beror på. Kan det vara så att jag är allergisk för något ämne? Och kan man isåfall göra någon annanslags piercing, t.ex i näsvingen utan att det blir problem med det? Black Sabbath

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
02.07.2014
Hej Black Sabbath!
Knepigt att få tag i någon expert att fråga nu i semestertidern, men på basen av det vi snappat upp under livet så skulle vi ha sagt att det är brosk du känner i örat - för vi tycker alla att vi har sådant där hårt runt hålen i öronen. Och när vi kollade upp det på nätet så hittade vi fakta på att jo, det är sårkanter, ärrvävnad och broskbildning som finns runt hålet/piercingen. När man först tog hål tex i örsnibben, så blidades det ju ärr runt hålet-såret som ett rör, eftersom det ju inte kunde läka fast igen som normalt eftersom örhänget fanns ivägen. Så det är inget farligt alls, fullt normalt. Även närman låtit ett hål växa igen, så kan man känna något ringformat hårt under huden - ärret försvinner inte fastän det inte syns på ytan av huden.
Nej, du behöver knappast vara rädd för att det ska vara någon allergi heller, för en allergi skulle du troligen defintivit ha kännt av. Är man allergisk så brukar det bli rött, svullet och klia, eventuellt osåras och bli prickigt av små kliande knottror/blåsor också. DET kan vi i alla fall garantera av egen erfarenhet, eftersom en av oss har nickelallergi och troligen kontaktallergi och därför inte haft öppna hål i öronen på åratal.
Troligen kan du nog göra piercingar på andra ställen på kroppen också - bara du gör det på rätt sätt och sköter det på rätt sätt efteråt. Gör ALDRIG en piercing själv, eftersom risken är stor att man punkterar en nerv när man inte vet vad man gör. Kommer man åt en nerv kan man bli förlamad tex i halva ansiktet av en piercing i överläppen eller ögonbrynet. Plus att det man använder kanske inte alls är rätt verktyg (tex krossar sig fram istället för att ta ut en bit) och att hygienen kanske inte alls är tillräcklig. Så pierca aaaalltid hos en professionell piercare! Gärna en som verkligen kan garantera hygien, rätt utbildning och kvalifikationer osv! Läs gärna fler frågor om piercingar här på Decibel som piercare&tattuerare svarat på.
Hälsar ungdomsifnormatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica