Ångest för min kropp
26.01.2019
Hej Decibel! Jag har grov ångest över min kropp. Vilken kroppsdel jag än ser på ser jag något fel. Har alltid varit den som är större änn alla andra och försökt gå ner i vikt och ibland slutat äta helt. Mina föräldrar skilde sej presis och det har ökat min ångest och känner mej nu fulare änn någonsin och vill knapp lämna sängen. Har varit hemma från skolan mycket på sistone för jag inte ha kvar någon årk. Har även testat att prata med en terapeut med det hjälpte inte alls. Hjälp mig, vad skall jag göra? ://

Ungdomsinformatör Ida svarar
31.01.2019
Hej!
Jag önskar att du kunde se det positiva med din kropp. Det du tänker tror du på själv, så om du inte gör nått åt dina negativa tankar så kommer du också att tro på dem och tro på att det är verkligheten. MEN dina tankar stämmer inte just nu! Nu är det dags att prata snällt till din kropp och dig själv! Börja med att kolla dig i spegelbilden och säg att ”jag är vacker” högt! Gör det varje dag, visst? Här finns inget rum för negativa tankar, nu är det positivt som gäller. Snälla, jämför dig inte med andra. Du duger precis som du är! Du är en helt egen person och därför ska du inte jämföra dig med andra. De faktum är att alla människor har olika kroppar och kroppsuppbyggnad. Det är det som är så fantastiskt att vi är olika.
Du har haft mycket som har hänt och det är självklart ditt välmående påverkas av det. Men det jag kan säga att det inte kommer alltid att kännas såhär jobbigt. Jag skulle råda dig ändå prata med någon, ge det tid och tålamod. Du kan prata med en förälder, kurator eller en vän. Någon som du litar på.
Jag länkar här till våra infosidor om tips för att få en positivare kroppsbild som du också kan läsa. Ta hand om dig!
Kram, Ida