Ärr
31.10.2020
Hej,
Jag har en del ärr från självskador.. dom är inte sår, men dom har inte hunnit bli vita ärr ännu, dom är typ rosa-aktiga.
Min fråga är typ att när det är okej att våga vara utan täckande kläder, ex i skolan? Vill inte bli dömd och få dåligt rykte pga ärren, å inte heller trigga någon annan,
men skulle inte vilja dölja mej hela tiden heller :( Måste dom vara helt vita och så osynliga som möjligt innan det är okej att ha kortärmat? Har också funderat på att sminka över dom men vet inte... -

Ungdomsinformatör Kix svarar
02.11.2020
Hejsan!
Tack för din fråga!
Det här är egentligen en sån sak som det sist och slutligen är du själv som måste bedöma enligt hur bekväm DU är med saken, ingen annan har egentligen någon rätt att säga nåt om det. Det är DIN kropp, så du bestämmer vad som är okej att visa och inte. Men jag ska spekulera lite kring det fram och tillbaka här, så förhoppningsvis kanske du kan få ut nåt av mitt svar som gör det lättare för dig att välja :) Men båda alternativen är helt okej, oavsett vad du besluter!
Du skriver att du är orolig om du ska trigga någon. Det är fint att du tänker på det här, eftersom det faktiskt är så att självskadande i värsta fall kan ”smitta”. Så det finns ju alltid en liten sån risk tyvärr. Men jag tror också att det är större risk med det om det är färska ärr? De du beskriver låter ju ändå som att de är en bra bit i läkningsprocessen. Samtidigt tror jag inte heller det är bra att göra ärr till något ”hysh hysh”, det är ju trots allt ganska vanligt med självskadeproblematik, och jag tror många speciellt i din ålder idag nog är såpass allmänbildade att de vet om dess existens i samhället i alla fall, och har ett hum om ungefär varför folk gör det. Det smittar speciellt i yngre tonåren, och du är ju redan äldre än så och har antagligen kompisar som är i samma ålder som du.
Det är vanligt att människor med självskadeärr skäms över dem och inte vill visa dem för att de är osäkra på vad andra ska tänka. Det finns de som går med långärmat också på sommaren, och exempelvis aldrig vågar gå och simma för att de är rädda för att någon ska se. Det här begränsar ju livet väldigt mycket tyvärr :( En person är ju så mycket mera än sin hud, mera än sin kropp!! Och alla har lika rätt att få existera och njuta av livet, ärr eller inte. Så för såna människor som är livrädda för att någon ska se deras ärr så kunde det ju vara en stärkande grej att se att någon annan vågar leva öppet med sina!
Det kommer förstås alltid finnas de som undrar över ärren, och om du väljer att visa dem kan det hända att du får frågor om dem. Det kan vara bra att förbereda sig på det. Där tror jag att det är bättre att vara saklig och ärlig än att hitta på nåt som inte är sant. Folk brukar ändå veta om man ljuger om sånt här, och det är speciellt då som de kan börja ”hitta på” egna grejer så det börjar gå rykten. Sen så finns det ju förstås säkert också en del människor som inte alls förstår, och som kan vara dömande och prata bakom ryggen. Det är också en helt relevant ”risk”, som du får fundera på hur bekväm du är med. Men sen igen, vill man ens vara vän med såna typer som dömer andra på grund av deras mentala hälsa..? Det är ju ändå så att man kan aldrig vara alla till lags, och det kommer alltid finnas folk som talar, vad man än gör. Så det är bäst att bara köra sitt eget race och göra det som känns bäst för en själv, det tror jag man vinner på i längden :) Då drar man också till sig de människor som är rätt för en själv.
Hoppas du har fått hjälp med det som orsakat dig att skada dig själv <3 Jag hoppas du hittar styrkan att sluta, och att du har någon att prata med om du mår dåligt. Jag svarar hemskt gärna åt dig igen om du har mera saker du funderar på, det är bara att skriva in igen, anytime :)
Många kramar, Kix