Finne blir till munsår
17.08.2020
Jag klämde vad jag trodde var en finne några mm ovanför min överläpp. Den var ett litet sår som varade i nån dag men jag tänkte inte mer på det. Nu en morgon är det flera små blåsor runt det första lilla såret och jag undrar har jag klämt en herpes blåsa istället? Jag brukar få herpesblåsor men då är dom precis vid läppkanten och d känns svullet först och sen kommer flera blåsor på en och samma gång. Så kan det vara munsår/herpes blåsa jag klämde eller har min finne spridit sig på något konstigt sätt? Orolig och irriterad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.08.2020
Hej,
Jag tror precis som du att det kan ha varit den första herpesblåsan som du klämde. Det är inte alltid så lätt att se skillnad på olika hudproblem. Det du beskriver kan också vara impetigo (svinkoppor). Impetigo är en smittsam bakterieinfektion i huden som kan bilda rodnad/blåsor eller fläckar. Det är vanligt att man får dessa problem just runt munnen eller näsan.
Om du fortfarande har blåsor så tycker jag att det skulle vara bra om du besökte t.ex. en hälsovårdare på skolan som kunde hjälpa dig ta reda på om det verkligen är impetigo eller om det är herpes. Behandlingen av dem är lite olika så därför kunde det vara bra att veta vad blåsorna beror på - även om det inte nödvändigtvis är så lätt att se skillnad på dem och problemen oftast går över av sig själv.
Munherpes går egentligen inte att bota, men man kan minska besvären och förkorta "utbrottet" genom att använda t.ex. Zovirax eller olika virushämmande läkemedel som man kan köpa receptfritt på apoteket. Impetigo däremot kan behandlas genom att tvätta huden noggrannt två gånger om dagen och blöta upp skorporna som bildas på såren. Som du märker så är behandlingen lite olika - så det skulle vara bra att ta reda på vad problemet är.
Bra att du tog kontakt. Försök ta upp saken med en skolhälsovårdare eller på din vårdcentral om du fortfarande har aktiva blåsor eller besvär.
Kram
Tessi