Fler hål i örat
03.01.2022
Hej! Jag feelar att ta fler hål i örat i år. Har redan ett i var öra och skulle vilja göra två till (så att etta har tre och andra ett)(i örsnibben alltså inte "uppe" på örat där det är lite "skarpare"). Får jag göra det utan att vårdnadshavare är med då jag e 15? Min syster gjorde ett till hål i örat ensam vid en guldsmed då hon var 16 eller 17 och ingen sade något. När jag var 10 fick jag ta hål i öronen på samma ställe och ahde min mormor med (alltså ingen vårdandshavare som ni nämnt tidigare). Tror ni att de låter mig ändå? Förbjuder mig då förälder inte är med? Eller kan det vara så att denna guldsmed inte riktigt "bryr sig"? Kan det vara så att de låter mig eftersom de ser att jag redan har hål i örat vilket betyder att nån förälder redan borde veta/godkänna att jag har örhängen Ld

Ungdomsinformatör Kix svarar
10.01.2022
Tjena!
Kul att du planerar fler piercingar, det kan vara ett bra sätt att uttrycka sin stil på :)
Jag har en del olika synvinklar på det du skriver som jag ska dela med mig av. Innan jag började jobba vid Decibel så jobbade jag nämligen som piercare vid en tatueringsstudio i många år.
En seriös studio som gör piercingar (vilket också vanliga hål i öronen räknas till) så vill alltid ha vårdnadshavarnas tillåtelse ifall den som gör piercingen är under 18. På vissa ställen betyder det här skriftligt om man är över 16, på andra ställen behöver föräldrarna vara med irl oavsett ålder om man är omyndig. Som jag ser det så är en studio inte seriös om de inte tar åldersgränserna i beaktande, och jag skulle undvika ett sånt ställe eftersom man då inte vet vad mera som de gör ”inte så noggrant”.
Sen så har vi det där med piercingpistolerna som de flesta guldsmedsaffärer använder. De är inte alls säkra, och det är i min mening otroligt att de ens får vara i användning. En piercing ska alltid göras med nål. Orsaken till varför jag säger så är för att:
-          När man piercar i en professionell studio så går alla verktyg och smycken genom en så kallad autoklav, som med högt tryck och värme dödar precis alla bakterier som kan tänkas finnas på dem, så att det inte ska komma i kontakt med såret som är en nytagen piercing. Piercingpistolerna är inte av ett sånt material att de kan gå genom autoklaven, utan rengörs ofta endast genom att de torkas av med något typ av medel. Detta kan inte döda precis allt, vilket gör att det finns en risk för blodsmittor (såsom hepatit, stafylococker osv).
-          En piercingpistol skjuter genom ett relativt trubbigt objekt (smycket) genom örats vävnad vilket liksom kan ”spränga sönder” vävnaden onödigt mycket så att det blir onödigt svårt att läka. En nål piercingnål slinker mera ”smooth” genom vävnaden vilket läker bättre.
-          Att pierca med nål ger betydligt bättre förmåga till kontroll så att det inte blir snett och man får piercingen där man vill ha den. En professionell piercare kommer sätta en liten prick på ditt öra med stencilbläck, och du kan själv säga vad du tycker om placeringen. Det blir mycket snyggare när man kan bestämma mer precist var örhängena ska sitta, så det blir på en najs rad istället för ”random dit det hamnar”!
-          Smyckena vid guldsmedsaffärerna är väldigt sällan anpassade för läkningen. De är för korta och för spända, och kan ha en ”plupp” bakpå där bakterier kommer åt att samlas. En professionell piercare kommer mäta ditt öra och ta tjockleken i beaktande för att du ska få rätt längd på smycket även sen när det svullnar upp.
-          Sen ännu en poäng som är viktig som jag sett att såna som piercar med pistol ofta slarvar med: användningen av plasthandskar, och att ge eftervård. Eftervården av nya piercingar är superviktig för att de ska läka snabbt och inte få komplikationer.
Det jag tycker att du ska göra är att helt enkelt fråga dina föräldrar om det här. Det är ju ändå inget ”extremt” du ska göra – utan bara två vanliga hål till, så chansen finns att de säger ja ifall du också berättar att du tänker betala det själv, och berättar att du läst på ordentligt och vill göra det på en professionell studio där allt är sterilt. Lova också att du ska ta hand om de nya öronhålen bra väl de är gjorda. På det viset visar du att du tar ansvar över dina beslut.
Ifall det här "övertalandet" ändå inte funkar och du vill vara lite mera rakt på sak med dem så kan du säga att du nog också kan göra det i smyg hos någon som inte riktigt bryr sig, men att du hoppas de kommer låta dig gå till ett professionellt ställa med bra hygien. (men snälla gå ändå inte och gör det nånstans i smyg för ställen som låter en göra det är sällan bra, bättre då att vänta tills du är äldre och kan bestämma själv)
Lycka till.
Mvh, Kix