hallojj
14.04.2014
Hallojj, ja e 18 år o alla i min ålder verkar ha växt färdigt, hoppas inte att jag har det längden är 164 och vikten 49. Det suuger jag har alltid vari den lilla smala tjejjen, har knappt några kurvor och mina bröst e så små att jag har 75AA på min bh. Det suger att vara såhär trivs inte.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.04.2014
Hej!
Det är svårt att veta om du verkligen växt färdigt, eftersom puberteten kan vara en rätt utdragen process för många. Har man tex kommit sent in i puberteten så kan man ju gissa att den också slutar sent. Du är inte "för gammal" för att eventuellt kunna utvecklas ännu. Men det är inte heller omöjligt att det var så här moder natur och dina gener hade tänkt ut på förhand att du ska se ut. Är tex din mamma, mormor, systrar, mostrar eller andra släktingar kortväxta och smala, så är sannolikheten större att du också kommer att förbli det. Så länge du lever hälsosamt och inte tex svälter dig själv eller råsuper varenda helg, så har din kropp all chans i världen att utvecklas precis just som det var uttänkt att den ska göra.
Vi förstår att det suger att alltid vara den lilla smala tjejen. Vi kan berätta att det inte heller är roligt att vara den lilla knubbiga tjejen. Eller den långa och smala. Eller den långa och knubbiga. Alla vill vi vara "perfekta" - vad det nu sedan är. Men de allra flesta av oss lär oss såsmåningomn att tycka om oss själva ändå. Och det har inte den minsta gnutta att göra med hur vi ser ut på utsidan! För på samma sätt som att komplex kommer inifrån (det är man själv som stör sig på en viss kroppsdel) så kommer självkänsla och självförtroende inifrån, inte från det skal man råkar ha.
Vi har en massa, maaassa sidor både om hur man stärker sin egen självkänsla och självförtroende och en massa om hur man blir av med sina komplex. Läs dem. Många gånger. För tänk på att du nu "hjärntvättat" dig själv i många år att tycka illa om den kortväxta och smala du, så det går inte på ett kick att bli av med åratals själv-dissning. Men det går absolut!!!
Stooooor kraaaaaam, hälsar ungdomsinformatören Liselott