Halva kroppen är snygg
10.02.2014
Hej :)
Jag undrar lite över min kropp eftersom halva magen går in lite mer.
Alltså sådär kurvigt och halva kroppen ser då mer feminin och snygg ut.
Medan den andra delen av magen, eller det är egentligen inte magen. Menar kurvorna vid magryggen.
Den vänstra delen är mer rak och ser mer ut som ett barn där.
Det går bara in pyttelite men höger sida är absolut min favorit sida haha.
Kan det bero på att när jag sitter osv så lutar jag alltid mot höger eftersom jag är högerfotad och högerhänt?
Vad ska jag göra för att vänster sida ska bli mer som höger?
Ska jag träna på något sätt så att vänster får mer muskler eller bränner fettet eller hur ska jag göra? xD Höger :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.02.2014
Hej Höger :)
Vet du, det låter inte riktigt bra att du har så där olika sidor. Visst, ingen är helt symmetrisk och likadan på båda sidor, men att det finns en sådan där stor skillnad kan bero på något. Eventuellt är det en olikhet som jämnar ut sig i och med att du troligen växer och utvecklas ännu. Det är ju tex vanligt att brösten växer i olika takt under puberteten. Men det här kan alltså också bero på att du har olika starka muskler på de olika sidorna av kroppen. Lutar man sig mycket, så stärks ju musklerna mera på ena sidan än andra. Detsamma om man alltid bara tränar den ena sidan av kroppen, tex genom att alltid använda samma rörelser. Hos vissa syns den här ojämnvikten tex i att de bara svänger naturligt med ena armen när de går. Och det här med sned kropp är vanligare just hos tjejer och kvinnor än vad man skulle kunna tro, eftersom vi ofta bär väskan på ena axeln och då måste gå lite snett med kroppen för att hålla balansen samtidigt som axelbandet ska hållas kvar på axeln.
Om så är fallet, att du är sned i kroppen av andra skäl än puberteten, är det såklart inte alls bra för kroppen. Risken är att du både får spända muskler i ena sidan och att tex ryggen växer krokigt är inget att leka med. Kanske du inte har besvär av det nu, men garanterat om 15 år. Vi skulle föreslå att du går till en fysioterapeut eller liknande, som kan se ifall du tex har sned rygg, ifall du rör dig på något tokigt sätt och som kan säga vilka träningsövningar du borde utföra för att balansera och kompensera.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna