Hudläkare i Karis
23.01.2021
Hej! Har beslutat mig för att söka hjälp för mina finnar och är inställd på att gå privat. Om man vill få hjälp för akne måste man gå till en skilld hudläkare eller går allmänläkare bra? Har kollat på t ex Mehiläinen Karis sidor och de verkar som att de bara har allmänläkare. Är också rädd för att jag har ”för lite” finnar och att de inte kommer ta mig seriöst och tycka att jag är löjlig och att jag inte kommer få den hjälp jag vill ha. Det är också en av anledningarna till att jag vill gå privat och inte kommunalt, det är ju trots allt ändå ett lyxproblem och vill inte ringa och störa hvc med det. Har absolut akne, men inte jättehemsk. Det är inte heller bara finnarna jag oroar mig för, är också rädd att det ska lämna ärr som är betydligt svårare att få bort en bara finnar. Min akne är också ganska envis, har haft finnar sedan puberteten, är nu 20 och det har väl varit som värst senaste året och tycker väl att det får räcka nu och vill bara ha bort dom. Ingen i min ålder av dom jag känner har finnar mera och jag har dåligast hy av allihopa jag vet. Sen undrar jag också på ungefär vilken prisnivå ett besök hos privatmottagning kostar? Min kompis gick privat för samma orsak för flera år sen och hon betalade 120 euro så det är jag åtminstone beredd att betala. Yeye

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.01.2021
Hej,
Du kan nog boka tid till en allmänläkare även om det är ett problem som handlar om huden. Finnar är trots allt ett vanligt problem så de flesta läkare har nog kunskap om vilka alternativ som finns. I värsta fall - OM läkaren skulle tycka att det kräver en specialläkare så får hen hänvisa dig vidare.  Hur mycket läkarbesöket kostar beror på hur länge besöket tar, men även på eventuella laboratorieprover (vilket jag spontant inte tycker att skulle behövas i ditt fall). Av besökets kostnad har du rätt att söka ersättning från FPA, så en del betalas av dem. Mer om priserna på Mehiläinen kan du läsa här.
Ja tycker inte att du skall känna dig självmedveten om att du bokar tid för en sådan sak. Om du själv upplever att din hy är ett problem för dig så gör du rätt i att boka en tid och jag tror inte att någon kommer att tycka att det är konstigt eller onödigt.
Du kan ganska enkelt boka en tid över nätet, eller ringa till mottagningen. Lycka till!
Kram,
Tessi