Jag
11.04.2022
Hur blir man nöjd med den man är? Blir alltid besviken på mig själv i prov/förhör när jag slarvar m.m. Tappar ibland självförtroendet och självkänslan. Känner mig ful och fet ibland för att jag jämför mig med andra och jag vill ha hjälp att kunna tycka om mig själv för den jag är utan att tänka på hur andra ser på mig Bing bong

Ungdomsinformatör Kix svarar
19.04.2022
Hejsan!
Det är en bra fråga du ställer. Livet blir mycket lättare när man känner att man duger som man är, men vägen dit kan vara krokig. Självkänslan och självförtroendet är heller inte något som hålls på en jämn linje hela livet ut, utan kan i perioder vara lite bättre och lite sämre. Men då är det bra om man hittar sätt att ta hand om sig på, och sätt att tänka som gör det lättare att hålla självkänslan stark. Med åldern så brukar det också komma en viss säkerhet på vem man är, som gör det lättare.
Det första som man behöver undvika är att jämföra sig med andra, och inse att alla har en egen väg att gå i livet. Ens egna väg framåt ser inte likadan ut som någon annans. Man är bra på olika saker, född i olika hem, har olika intressen, olika temperament, och olika viljor och mål.
Man kan jämföra det som stigar i en stor skog. På vägen genom skogen (livet) färdas varje person efter en egen stig. En del personers stigar har uppförsbackar i början av stigen, men sen är det nerförsbacke, medans för någon annan är det tvärtom. En del personers stigar har mer snår än andras, men de blir då bättre på att ta bort snår än någon som inte har så mycket av det. Någon behöver gå runt ett träsk, och en annan kanske väljer att sätta sig ner i en glänta och vila lite. En person kanske väljer att ta de svårare stigarna, för att nå åt en viss fin utsikt man bara kan få där.
Just på grund av att allas stigar genom livet har så olika förutsättningar, och vi är så olika, så kan man inte jämföra. Det kan se ut som att någon är mycket längre fram på sin stig än vad man själv är, men det man inte ser är att snart har man själv en nerförsbacke och den andra personen ett snår framför sig. Du vet inte vad som finns framför dig, så håll ögonen bara på din egen stig och fokusera på hur du bäst tar dig fram på den.
Det kan vara svårt att hålla sig från att jämföra sig speciellt idag när vi har social media, och det kan kännas som att alla hela tiden håller på med en massa spännande, och är snygga och lyckade i övrigt. Då är det jättebra att komma ihåg just det att social media är lite ”vinklat”, och att de flesta bara lägger upp saker just då de känner sig snygga eller då saker går lite extra bra/är roliga. Det betyder inte att det alltid är så. Om vi jämför det med livsstigen så kan man kanske säga att människor tar bilder på solnedgångarna och blommorna, och inte på när de sitter fast i ett träsk eller har rivit upp tröjan på ett snår. Alla har mindre lyckade dagar/perioder/år.
Sen tror jag också det är bra att komma ihåg att det är okej att vara mänsklig. Du är inte en robot, så du kommer att göra fel ibland. Det är inte fel att göra fel. Det är så vi lär oss hur vi kan bli bättre. Sen är det också helt okej att inte vara bra på allt, det är bäst att försöka acceptera det, göra det bästa av det, och istället lägga mera positiv fokus på sånt som man ÄR bra på eller som man tycker är roligt.
Försök att tala snällt till dig själv. Det kan kräva lite övning, men om man kan ”programmera om” sitt huvud till att tänka snälla tankar om sig själv, så kommer du till slut att också börja tro mera på såna tankar, och det kommer bli lättare att tänka dem. Om du kommer på dig själv med att tänka negativa saker om dig själv, exempelvis nåt om ditt utseende, försök då att antingen följa upp den tanken med något positivt om dig själv (oavsett om du tror på det till 100% eller inte) eller något som neutraliserar det negativa du tänkte (exempel om man tänker ”jag har för korta ben” så kan man följa upp det med ”jag har friska bra ben som jag kan gå på”).
Det kan hjälpa att också ha en dagbok dit du kan skriva dina känslor och tankar för att bättre lära känna dig själv. Där kan du också göra regelbundna ”positiva listor” – exempelvis listor på vad du tycker om med dig själv, sånt du är bra på, saker du har varit tacksam över under dagen som gått, drömmar du har framåt i livet, och så vidare...
Lycka till! :) Du är fin precis som du är, äg det!
Kram, Kix