Kommentarer
09.04.2020
Hej, är det ok att ens pojkvän ofta eller ibland kommenterar alltså muntligt säger åt sin flickvän hur snygg andra tjejer är? Tex nämner en tjej och kommenterar utseendet positivt fast utseendet egentlien är heeelt irrelevant i det han pratar om. Hur ska man som flickvän reagera? Vad ska man svara? När det oftast är andra tjejer han ger komplimanger än vad han ger en som flickvän, visst händer det att man får någon komplimang ibland men känns som han gärna pratar om andras utseende oftare. Och om man tar upp det med honom och förklarar åt honom sakligt att det inte känns bra när han gör det så förstår han inte och säger bara man han dålig självkänsla å att det betyder ju inget mer fast han bara kommenterar så att jag överreagerar. Så då det inte går att få honom att förstå, vad gör man då? Irriterad

Ungdomsinformatör Ida svarar
14.04.2020
Hej!
Det verkar som detta är verkligen något som stör dig, och det är bra du har berättat det för honom. Han borde iaf respektera det du känner och respektera hur du upplever situationerna. Jag förstår hans svar, att det betyder inget att han kommenterar någons utseende positivt. Han är tillsammans med dig och han tycker om dig både insidan och utsidan, annars vore han ju inte tillsammans med dig. Det du kunde fråga av honom (ifall du inte har gjort det redan): varför tycker han det är nödvändigt att kommentera andras utseende ofta? Speciellt i de situationer där du känner det är irrelevant.
Hur känner du själv? Hur är det med din självkänsla? Tycker du om dig själv? Vad är det för tanke som du får när han säger något positivt om någon annan?
Det är ok att säga att någon annan ser bra ut, för det betyder inte att man skulle ha känslor för den personen. Fastän man är i ett förhållande så kommer man att lägga märke till personer som ser bra ut eller att dom är trevliga/roliga, men det betyder inte att man skulle ha några djupare känslor för den personen.
Det var knepigt att svara på din frågan, men hoppas att du iaf fick något ut av det! Hoppas det löser sig! :)
Kram, Ida