Komplexen tar över mitt liv
11.03.2019
Hej!
Jag har sedan ungefär början av 8:an börjat få värre och värre komplex. Har alltid haft mer eller mindre komplex över saker på lin kropp, men det är först nu som det börjat spåra totalt. Jag har komplex över väldigt mycket, men det som tar mest energi är min näsa. Den är väldigt stor och bucklig, likt mellanösterns gener. Är dock helt finsk.
Jag hatar min näsa mer än allt annat på min kropp och kan inte se något positivt med den. Framifrån kan jag ändå leva med, men i profil är det hemskt. Känner ingen annan i min ålder som har en sådan här näsa och jämför mig jättemycket med andra. Vill verkligen operera mig men är förstås för ung. Hur ska jag kunna leva ett normalt liv när jag konstant skäms över min näsa och tänker att jag aldrig kommer få en pojkvän?
Snälla hjälp. Kram! Lavlajf

Ungdomsinformatör Ida svarar
12.03.2019
Hej!
Att ha komplex över någon kroppsdel är väldigt vanligt, nästan alla har haft något komplex. Det är väldigt vanligt också i din ålder. När ens komplex börjar styra ens liv och tar upp väldigt mycket av ens energi och tankar så måste man börja fundera över vad man skall göra åt saken. Att hacka ner på sin kropp och sig själv gör absolut ingen nytta. Det handlar om att man skall lära sig att acceptera sig själv och vara nöjd med hur man ser ut och hur man är. Det kan till och med vara så att något som du har hatat med din kropp kommer du senare efter en tid att älska. Det kanske låter omöjligt, men kan säga att så har det varit för mig.
Om du endast tänker negativt så är det självklart att det blir din sanning. Nu vill jag ge dig ett råd och vill att du gör detta varje dag. Kolla dig i spegeln och säg högt ”jag är vacker”, säg inget mer än det. Här finns det inga rum för negativa tankar, detta är en stund av positivitet och en stund för dig själv där du uppskattar dig själv. Detta kommer att hjälpa dig, ge det tid och ha tålamod.
Det är du som har makten över att ändra ditt eget tankesätt och dina egna tankar om dig själv. Det är ingen annan som kan göra det åt dig. Så snälla, avbryt dom negativa tankarna. Om du märker att du tänker endast och mycket negativa tankar så kan du t.ex. säga högt "tomt rum" för att signalera att detta bör du inte tänka på och detta är tankar som inte hör hemma här.
När du är bekväm med dig själv och tycker om dig själv kommer du att utstråla självsäkerhet. Och jag lovar dig att du kommer att hitta en pojkvän, men det viktigaste är att du älskar dig själv precis som du är. För du duger precis som du är!
Ta hand om dig!
Kram, Ida