Min ögon ändras
10.03.2019
Hej, har under hela mitt liv fåttt jättenycket komplimanger för min jätteblåa ögon och kollade på en bild jag tog i oktober förra året som jag tagit av bara ögat. Då var de ännu jätteblåa. Nu provade jag igen och tog en bild av ögat. Samma ljus osv. De har typ tappat sin färg????? De är inte längre intensivt blåa utan mer blågråa... Är jätteledsen eftersom jag alltid har tyck att mina ögon är fina. Hjälp :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2019
Hej.
Ögonens färg bestäms av pigment, d.v.s. melanin. Beroende på vilket ljus man befinner sig i så varierar pupillens storlek, vilket också gör att irisens pigment kan dras ihop så den blir tätare - eller slappna av. Detta påverkar också ögats färg. Men du skriver att bilderna tagits i samma ljus, så då kan vi utgå ifrån att det inte beror på det.
Personer med framför allt ljus ögonfärg (dvs blå, grå eller grön) kan till viss del ändra ögonfärg med åren så att ögonen ljusnar lite. Så i de flesta fall är det helt normalt och ofarligt att ögonens färg förändras, men det finns också fall där man bör kolla upp saken. T.ex. om färgförändringen gäller bara det ena ögat eller om förändringen är snabb och skillnaden stor från hur det har varit tidigare. Då lönar det sig att besöka en ögonläkare för att utesluta ögonsjukdomar.
Men som sagt, i de flesta fall är det helt ofarligt och helt enkelt någonting som händer med åldern. Du avgör själv om du vill besöka en ögonläkare för att kolla upp saken.
Kram
Tessi