Några tips?
23.05.2018
Hej jag har försökt börjat träna för att få bort fett. Jag har mycket fett vid "kärlekshantagen". Men nu har jag mer på ena sidan och jag är perfektionist så det är väldigt jobbigt och irriteramde.jag skulle verkligen vilja få det jämt. Har du nåt tips hur jag ska göra för att få bort det men mest för att få det jämt? Det är ganska svårt att sluta äta socker eftersom jag verkligen är sockerberoende men jag försöker äta mindre. Och jag vet att man behöver äta mindre sött om man ska få bort det fettet. Så ifall du har något tips på det så skriv det med:)
Tack på förhand! Perfektionist

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.05.2018
Hej Perfektionisten!
Först vill jag börja med några ord om det här med att vara perfekt. För ska vi säga ärligt som det är, så finns det inget så svekfullt och omöjligt som att försöka göra den egna kroppen perfekt. Överlag kan man nog säga att just kroppen nog måste vara en perfektionists mardröm. För vad du än gör för att få din kropp "bättre", så kommer det aldrig att räcka till. Perfektionisten blir nämligen aldrig nöjd, så får du en sak på kroppen "fixad", så kommer du högst troligen att bli missnöjd med eller besviken på någon annan sak istället. Det är vad som tex kan driva vissa människor att träna och skönhetsoperera sig tills de inte ser kloka ut. Det beror också på nästa perfektionist-mardröm när det kommer till kroppen, nämligen den att kroppen förändras och åldras precis som den vill - inte som vi vill. Naturligtvis kan du göra massor av jobb på din kropp och komma nära att bli nöjd med den, men eftersom den perfekta kroppen inte existerar, så är det en enda uppförsbacke.
En av de saker som förändras med tiden i kroppen är faktiskt puberteten. Se, puberteten för inte med sig bara sådant som mens och bröst, utan även lovehandles (kärlekshandtag). Om kroppen får växa helt naturligt, så kommer det automatiskt lite extra fett på höfterna och runt midjan hos tjejer. Det här beror på att kvinnokroppen är uttänkt så att vi har vissa fettdepåer, vissa reserver, på vissa områden på kroppen. Dessa är låren, rumpan, höfterna, midjan, magen och brösten. De här reserverna behöver vi när vi ska få mens, bli gravida, vara gravida och amma bebisar. På riktigt, har man inte tillräckligt med underhudsfett där så kan det i värsta fall påverka så att man blir utan mens. Och det här med att kunna reproducera sig (få barn) är ju liksom poängen med livet sett ur Moder Naturs perspektiv. Kvinnokroppen var helt enkelt inte planerad att tex ha synlig tvättbräda på magen eller smala höfter, så det ÄR svårt att få den att fortsätta se ut som en ung flickas kropp när den går in i tonåren. Jo, en tid går det för många, men senast i gymnasiet börjar kvinnoformerna infinna sig och över 25 är det ett hårt jobb att egentligen arbeta mot naturen när man vill behålla sin platta mage och smala höfter. Det kanske ser ut som att det finns en massa smala 25-åringar, speciellt på Instagram, men minns hur många av de som är photoshoppade. Och det syns ingenstans hur hårt de jobbar för att få de där kropparna.
Så nu när du är missnöjd med din kropp, så vill jag bara påminna om att din kropp håller på att bli en kvinnokropp. Det kan vara jobbigt att den förändras på ett sätt som inte passar det skönhetsideal man har, men viktigast är ändå att du är nöjd och glad och frisk och trivs i den. Visst ska du motionera och ta hand om din kropp, för din hälsas och välbefinnandes skull, men försök håll den tanken i minnet också att det inte är snällt mot dig själv heller att kräva att den ska vara perfekt. Du vet säkert allt det här, men försök att inte låta din perfektionism bli något negativt och skadligt för dig, något som bara bring you down.
Så tipp råden om att få en mer "balanserad" kropp. Se, det är faktiskt också en aning mot vår natur att vara exakt symmetrisk som om någon skulle hålla en spegel längs med vår mittlinje. I princip är ingen av oss exakt identisk på båda sidor - du kanske också har ögonbrynen på olika höjd eller olika tjocklek på fingrarna (märks kanske om du prövar ringar). Är man högerhänt kanske hela ens högra sida är lite starkare och mer muskulös - men det finns också de som menar att man alltid är lite "större" på vänstra sidan eftersom hjärtat sitter där och pumpar blodet mer till den sidan först. Andra igen kanske är lite sneda i hela kroppen, tex går med ena fotens tår inåt eller till och med alltid sover på ena sidan. Vem vet, men olika är vi alla.
Det du kan göra är att försöka se till att allt fysiskt som du gör, oavsett om det är hur du ligger i soffan och gosar med hunden eller vad du gör på gympatimmen, är att använda båda sidorna lika mycket. Är du tex högerhänt och ni har tennis på gympatimmen, så försök att använda vänsterarmen till något på kvällen, typ piska mattor eller dammsuga. Där det går, så använder du såklart båda sidorna lika mycket framöver. För att få smidiga och mera platta muskler lönar det sig att tex simma mycket, göra yoga och pilates och andra sporter där man rör många stora muskelgrupper långsamt (/inte så hårt) och länge. Då får du bättre balans och harmoni i kroppen än tex sporter där du alltid använder din dominanta sida, som tex badminton.
Det här var ett långt svar, och säkert ville du ha mera konkreta tips på vad du ska göra, men jag vill ändå pusha lite för det här med att respektera din egen kropp för vad den är, tycka om dig själv oavsett hur du ser ut och inte kräva så mycket av dig själv. Minns att det ändå är allra mest du själv som tänker på hur din kropp ser ut - och att det bara är du själv som kan bestämma vad du ska tycka om den.
kram, Liselott