Piercing ?!?
16.05.2018
Hej jag är 15 år och undrar var man kan laga navelpiercing då man är under 15 år. Har ser att man måste vara 16 på många ställen. ?!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.05.2018
Hej!
Vet du, vi fick ett jättebra och utförligt svar på ungefär samma fråga förra sommaren, så jag länkar till det här först: https://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/kroppen/utsidan-och-utseendet/navelpiercing-8. Förklaringen där till varför man helst inte ska ta en navelpiercing som så väldigt ung är att kroppen ännu växer och man rör mycket på magområdet, så sannolikheten att piercingen ska stötas ut där är mycket större än vad den är när man blir lite äldre och kroppen mera färdig. Det kan bli riktigt fula ärr då om det vill sig illa, och det vill ju faktiskt inte piercare heller (dålig reklam om dem). Så det handlar inte bara om att vara mogen nog att göra ett sådant här beslut eller mogen nog att sköta piercingen efteråt.
Jag har inte hittat något ställe i Österbotten som skulle göra piercingar åt personer under 16 år. Kanske skulle det finnas någon ändå, men det blir ju lite "på egen risk" då. Väldigt mycket på egen risk skulle det bli om du mot förmodan skulle pröva göra piercingen själv. Risken för att genomborra någon nerv är ändå så stor, oavsett om andra påstår att de gjort det utan problem...
Dessutom så kommer ju sommaren emot nu och det rekommenderas så där allmänt att man inte ska göra piercingar, hål i öronen osv just under sommarmånaderna eftersom infektionsrisken är så mycket större då. Skulle ju vara hemskt med en varig och värkande napa så att man inte kan simma osv i sommar istället för ett snyggt smycke där...
Så tyvärr, tålamod kan löna sig ;)
Hälsar Liselott