Piercing
09.12.2014
Hej jag har funderat på att göra en piercing jag är under 18 men mina föräldrar är helt okej med det men vart kan man laga piercingar t.ex i näsan eller i läppen?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.12.2014
Hej, vi ska kolla upp saken med en av våra experter, svaret kommer här under så fort vi får det.
Kram ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Piercing betyder egentligen att man penetrerar/sticker igenom något. Det betyder då att man kan i princip sticka var som helst MEN det är inte alltid möjligt om placeringen blir sådan att muskulatur,ben eller senor kommer ivägen för önskad placering. Resultat kan vara hindrad rörelseförmåga. När det gäller läpp-piercing är placeringen beroende av var läppen ansluter sig till kindvävnaden och att placeringen så lite som möjligt stör tandemaljen. Insidan av läpp är av mjukare yta än hud och det kan innebära att läpp-piercing inte passar alla. Näspiercing är i aspekt till enskild persons ansikte där den passar bäst. Placeringen i näsvingen är före näsans broskkant. I både läpp- och näspiercing prickas placeringspunkt ut med tuschmarkering innan håltagning och man kan då se hur placeringen passar om man gör grimaser. Mer omgående information ges vid piercingtillfället samt skötselråd.
H. Tattoo Fashion , Stina