rakning
19.09.2019
hej decibel! nu är det så här att jag är en tjej på 14 år som vill raka mina ben. jag frågade min mamma härom dan i butiken så här : ja jag skulle vilja raka mina ben..
hon svarade med: okej men när man börjar raka sina ben så kommer det mera hår..
vad menar hon med det? får jag inte raka mig?...
när är det vanligast att tjejer börjar raka sina ben?, alla mina kompisar gör det + att jag har svarta hårstrån som synns relativt bra som jag vill få bort..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.09.2019
Hej,
Om man väljer att raka sina ben, och när man väljer att börja med det är nog helt och hållet upp till en själv. De flesta börjar väl med det då de är ngefär i din ålder och börjar bli medvetna om att de har hår på benen och jämföra sig med andra. Det du skall komma ihåg är alltså att det är helt och hållet DITT beslut, varken dina kompisars eller din mammas.
Det din mamma säger är delvis sant. Man får inte mer hår, antalet hårsäckar och hårstrån är samma, men håret kan se grövre ut och kännas grövre då det växer tillbaka. Det beror antagligen på att håret som du just nu har på benen har slitits med tiden så att hårstråna är lite tunnare, men då det växer ut igen är det "friskt" så själva hårstråna har bättre kvalitet och då känns grövre. Vissa källor säger att detta inte alls stämmer, men jag är nog benägen att hålla med.
I sig betyder ju inte det att du inte skall raka benen, bara att du kan vara medveten om att rakning är någonting som skall upprepas ganska ofta om man vill hålla håret borta. Sen finns det ju andra metoder att ta bort håret som håller längre, t.ex. att vaxa eller sockra, men oftast är det en kostnadsfråga.
Raka du benen om det är någonting DU vill göra. Din mamma må tycka att det är onödigt, men det är ju DU som skall känna dig nöjd i din egen kropp. Och om rakningen får dig att känna dig säkrare så är det ett ganska litet ingrepp trots allt. Använd alltid en vass och ren hyvel så undviker du de flesta problemen.
Kram
Tessi