Smink som inte täpper till finnar?
29.05.2015
Hej! Jag har en del finnar och porer i ansiktet men inte acne. Och jag skulle vilja använda fundation och conceler, BB cream, mm... Men problemet är att jag inte vet någon bra produkt som INTE täpper till finnar,blemmor och porer.. Jag har försökt googla men inte hittat någon.. Perfekt skulle det ju vara om det fanns en sådan produkt som både motverkar finnar och sånt och täcker dom och inte täpper till dem!:) Så jag undrar finns det någon liknande sådan produkt och vad heter den och var kan man köpa den i så fall?:) en som tycker om smink!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
01.06.2015
Hej, du som tycker om smink. Jag gillar också smink och skulle inte kunna tänka mig att vara utan :)
Jag antar att du använder någon sorts rengöringsprodukt åtm på kvällen. Det är ju det allra viktigaste och om man inte rengör så får man alldeles säkert mera finnar och pormaskar. Du kan läsa mera om hudvården HÄR. Egentligen så täpper inte smink till huden bara man tvättar bort allt på kvällen. Men visst finns det produkter som kombinerat både täckande och vårdande. Mot ditt håll av Decibelområdet finns en kosmetologsalong/butik som heter Cosmetique, de har också näthandel, men om du går in dit så kan de säkert ge bra tips och råd på vilka produkter som skulle passa till din hud.
Jag tycker att mineralsmink är alldeles underbart. Man behöver jätte lite men det täcker ändå och jämnar ut hudens färg. Man ska inte kladda på ett tjockt lager med smink för att dölja sina finnar, det börjar ändå synas genom i något skede och så ser det inte snyggt ut att vara översminkad och dessutom ha finnar. Med mineralpuder händer inte det. Om finnarna är röda kan du med fördel dutta på lite grönt täckstift under minerlapudret. Den gröna färgen neutraliserar det röda och gömmer bort det. Mineralsmink är både vårdande och utjämnande :)
Sist men inte minst, det är inte alltid det dyraste som är det bästa. Här kommer en lista med produkter som du hittar i de flesta varuhus till överkomligt pris: Nivea, Isadora, Maybelline, Lóreal, Max Factor
Hoppas du hittar något som funkar för dig. Om du har möjlighet att beställa produkter från Dermosil så har de också jätte bra mineralmake-up produkter.
Men nu blir det sommar och sol, solen kan också göra underverk med vår hud, bara den slipper till. Om vi alltid går med ett tjockt täckande sminklager i ansiktet så slipper inte solens strålar genom. Solen torkar ut huden och finnar brukar kunna minska på sommaren då man är i solen. Så försök låta huden "andas" mellan varven i sommar så kanske du inte behöver ha så täckande smink sen heller.
Kram från kosmetologen och ungdomsinformatören Sanna