Tandblekning från butik
28.11.2021
Hej! Är det farligt att bleka tänderna själv med sånt man har köpt från butik, t.ex den från gigantti som kostar någonting runt 70€? Jag har så pass gula tänder att det stör mig å det verkar inte bli bättre hur jag än tvättar. Blir det värre av att bleka på egen hand eller blir tänderna typ svagare och finns de överlag nå negativa saker med att bleka tänderna å speciellt själv? Tycker ni att jag ska göra det? Tandblekning

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2021
Hej,
Jag vill börja med att konstatera att precis som människor har olika hudton så har människor olika nyans på sina tänder. Det handlar med andra ord inte nödvändigtvis om missfärgningar utan kan helt enkelt bero på din tandsort. Så utan att veta mer om just dina tänder så skulle jag avråda dig ifrån att försöka bleka dem på egen hand.
Flera av blekmedlen man kan köpa är bluff, medan andra kan påverka tändernas emalj och göra den skörare. Det jag därför föreslår är att du börjar med att boka en tid till en tandhygienist (vilket du kan göra antingen via hvc eller privat) och diskutera saken med hen. Tandhygienisten kan börja med att rengöra dina tänder ordentligt, och då ta ställning till om blekning är möjligt och vad som då skulle fungera bäst.
Jag förstår om du är otålig och skulle vilja se resultat genast, men förhoppningsvis skall man ha sina tänder livet ut och då är det viktigt att vara rädd om dem.
Kram,
Tessi