Tatuering
11.07.2016
Hej!
för några år sedan när jag var utomlands provade jag göra Henna tatuering. Jag fick en allergisk reaktion, det svällde upp och blev blåsor. Jag kan fortfarande färga håret utan att reagera på färgen. Nu undrar jag om något kommer hända om jag gör en riktig tatuering? Innehåller de samma ämnen? .

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
13.07.2016
Hej,
en henna tatuering och en riktigt tatuering innehåller så olika ämnen. Både henna och hårfärg innehåller en mycket kemikalier medan vanligt tatueringsbläck inte gör det. Det är med andra ord väldigt olika. Så med tanke på det tror jag inte det är så stor risk att du är allergisk bara för att du är allerisk mot henna. Men bestämmer du dig för att göra en riktig tatuering så tycker jag att det är väldigt viktigt att du nämner om det här för tatueraren! Vid behov kan man göra ett litet test först för att se om man reagerar på bläcket.
Hälsningar,
Alexandra