Tidig pubertet?
06.08.2018
Hej, jag är en kille som är 14 år. Jag har väldigt mycket hår på snoppen och lite under armarna och naveln. Sen så har det också börjat växa små små fjun under hakan. Är detta normalt eller har jag kommit i puberteten för tidigt?? Apan123

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.08.2018
Hej.
Precis som du säkert har hört så är puberteten väldigt olika för alla. Det finns de som börjar utvecklas tidigt, och de som utvecklas sent - och sedan alla andra som finns där mittemellan. Det är inte onormalt på något sätt att få behåring i din ålder, även om du hör till de tidigare. Generellt kan man säga att det inte finns nån som vill vara först, och ingen vill vara sist - men i verkligeheten så måste ju ändå nån vara det.
Det bästa du kan göra är att försöka acceptera de förändringar som sker i din kropp. Det finns hur som helst inte mycket du kan göra åt saken. Det är ju inte ett "fel" att utvecklas tidigare än andra, och det betyder inte heller att du nödvändigtvis är tidig med allting.
Du är helt normal. Inget att oroa sig över.
Kram
Tessi