Väldigt små bröst
03.10.2019
Hej, som rubriken säger har jag väldigt små bröst för min ålder (tycker jag) och jag trivs verkligen inte med dem. Finns de NÅNTING, nå lite som skulle få dem liiite större :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.10.2019
Hej,
Jag är ledsen att du inte trivs med dina bröst. Det finns en sorts hysteri kring att alla skall ha bröst av en viss storlek, och det blir riktigt deprimerande att tänka på hur mycket energi som går åt till att önska att brösten såg annorlunda ut än de gör  - då det sist och slutligen inte finns speciellt mycket man kan göra för att påverka det.
Jag vet ju inte hur du ser ut i övrigt, men brösten brukar för det mesta utvecklas i proportion till resten av kroppen. Med tanke på din ålder så är det rimligt att tro att dina bröst inte är färdigutvecklade ännu, utan att de kommer att ändra under de kommande åren - men hur mycket och på vilket sätt är nästan omöjligt att säga. Tyvärr så kan du inte påverka det eller få dem att växa snabbare (om det inte handlar om att du i övrigt är jättesmal, då kan viktökning göra att brösten växer.). Det du däremot KAN påverka är vad du utstrålar. Om du själv utstrålar att du är nöjd med din kropp och att du står för vem du är, så är det det som människor kommer att uppfatta.
Jag menar t.ex. att du inte skall slösa tid på att försöka "gömma" att du har små bröst i stora kläder - utan istället klä dig precis som du skulle om dina bröst var "önskad storlek". Du behöver inte be om ursäkt åt någon alls för hur du ser ut, för du ser ut exakt så som det är meningen. Du är helt unik och du skall vara stolt över det! Om du utstrålar att du äger dig själv, så är det det som syns och du kommer automatiskt att uppfattas som mer attraktiv. Så snälla sluta slösa tid på att vara missnöjd och säg istället snälla saker till dig själv - det kommer du betydligt längre med.
Ha tålamod med din kropp. Den jobbar för fullt.
Många kramar
Tessi