Vårat sjuka samhälle!
13.02.2015
Hejsan!
Jag känner bara att jag måste få skriva av mig lite nu, jag blir så sjukt otroligt äcklad av vårar ytliga samhälle! Överallt ser man bara samma mening "utsidan är det ända som spelar roll, utan en snygg utsida så betyder du inget". Herregud! Fattar dom inte vad dom säger? Folk blir helt manipulerade och jag vet för jag har också varit sån när jag var runt 12 år.. Det känns som att jag är den ända människan i hela universum som inte bryr mig om utseendet? Är jag den ända tjejen som inte tycker att Brad Pitt e dödligt snygg?! Jag menar, insidan spelar så otroligt stor roll också, en snygg kille med ful personlighet går i soporna direkt (om ni förstår vad jag menar). Tycker en fin personlighet väger så himla mycket mer än något så tillfälligt som en snygg utsida, menmen det är ju min åsikt det! Kände bara att jag behövde skriva av mig, blir jävligt irriterad på alla dessa ytliga människor.. Hon som inte bryr sig om utseende?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.02.2015
Hej Hon som inte bryr sig om utseende?!
Jaaa-a, håller absolut med om att det verkar som om den nya religionen är Utsidan, att det är något okej och till och med eftersträvansvärt att vara ytlig, utseendefixerad och egoistisk numera och att det verkar ha gått helt överstyr för alltför många. Ser de inte konsekvenserna av den här inställningen, som till exempel livsfarliga ätstörningar, ett självförtroende som förtvinar med åren (och antalet rynkor) och kraschade kärleksförhållanden (eftersom de baserade sig på hur snygg partnern var och inte hurudan hen var)??? Men kanske man inte kan se "längre än näsan är lång" om man faktiskt bokstavligen inte ser längre än till sin egen näsa? Inte ens den här nya hälsomedvetna trenden med tex vilka E-ämnen man stoppar i sig, att välja naturkost och ekologiska produkter osv verkar tänka längre än till det rent kroppsliga många gånger... Nå, ska man se någon positiv sak med det här, så hoppas vi att exempelvis allt fler slutar röka/aldrig börjar - för rökning är ju nog att motarbeta allt det jobb man lägger på att få felfri hy, ljuv andedräkt, doftande hår osv...
Jag kunde tala om det här i evighet - bland annat för att vi på Decibel ju ser så många av konsekvenserna av den här inställningen tex genom frågorna om komplex, vikt, självförtroende och mobbning. Men ju fler som ställer sig upp och säger Nej, jag tänker inte falla för grupptrycket, Nej jag tycker inte det här är vettigt och Nej jag vill inte definiera mig som människa genom hur jag ser ut, desto fler inser förhoppningsvis vad de sysslar med. Numer "får" man ju inte döma någon enligt tex hudfärg, så varför döma någon enligt hudkrämsmärke eller klädstorlek?
Så fortsätt vara arg du bara! Du är inte ensam - och kanske kan just dina ord göra livet lättare och hälsosammare för någon :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott