Växa
04.12.2020
Hej! Är det fortfarande möjligt att växa i min ålder? Jag skulle gärna vilja bli längre. Lönar det sig att träna på något visst sätt? Växer man mer om man äter någon viss sorts mat? Kan det finnas något som hindrar mig att växa? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.12.2020
Hej,
Hur lång man blir beror dels på genetiska faktorer och dels på miljö. Det handlar alltså främst om hur långa dina föräldrar är och vad du har för anlag. Om ena föräldern eller båda två är ganska korta, så är det sannolikt att inte du heller blir speciellt lång. Det är väldigt svårt att ta ställning till om du kommer att växa ännu eftersom jag inte vet någonting om din fysiska utveckling. Det finns givetvis personer som växer ännu i din ålder, men om du redan gått igenom puberteten så kommer längden antagligen inte att förändras nämnvärt mera.
Det du kan göra för att gynna din utveckling är att sova, äta och röra på dig lagom mycket. Det man som ung person kanske ofta glömmer bort är att många viktiga processer i kroppen sker medan man sover, och därför är det viktigt att man faktiskt gör det. Fysisk aktivitet är bra - men för mycket fysisk aktivitet kan också leda till att kroppens energi inte räcker till, så att t.ex. längdtillväxten blir långsammare. Det finns nog inga specifika saker man kan eller skall äta för att bli längre, utan försöka äta balanserat och näringsrikt i största allmänhet. Det man däremot kan påverka - som är i direkt relation till ens fysiska utveckling är att undvika tobaksprodukter. Men rökning har ju inga som helst fördelar för din fysiska utveckling så det antar jag att du redan vet.
Jag tycker att du skall ta upp denna sak med din hälsovårdare eller boka tid till en läkare som kan se dig och dina tillväxtkurvor (som görs under hela ens uppväxt). Hen kan då ta ställning till helheten och svara på dina frågor.
Kram
Tessi