Vem ska jag vända mig till?
05.03.2014
Hej decibel. Jag har stora och utåtstående öron. Det förstör mitt utseende, är så avundsjuk på alla som kan sätta upp håret när dem vill.Jag vill och ska fixa dem men jag vet inte vem jag ska vända mig till? Skolsköterskan?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.03.2014
Hej!
Tyvärr är det inte så lätt att "fixa öronen". Ett plastikkirurgiskt ingrepp är nog inte något man får på sjukförsäkringen eller via skolsköterskan, utan är troligen dels något man måste vara 18 för att göra och dels något man måste betala för själv. Se, det är något du anser vara ett skönhetsfel, dina utstående öron är inget sjukdomstillstånd eller hindrar dig i ditt liv på något praktiskt sätt. För komplex anses inte vara någon giltig orsak för att göra en plastikoperation på statens bekostnad. Tyvärr, vännen.
Så det enda alternativet är att du lär dig leva med dina utstående öron utan att förstöra ditt eget liv genom att ha komplex för dem. Komplex kan i värsta fall alltså förstöra ens liv - inte för att man har tex utstående öron - utan för att man börjar inbilla sig att alla ser dem, att man är en sämre människa som har dem, att ingen kan tycka om en för att man har dem. Värst är om man börjar undvika situationer där tex öronen syns (tex simning), men framförallt om man låter dem dra ner på ens eget självförtroende och självkänsla. Och det kan bara man själv göra - ingen annan kan tvinga dig till det, inte ens om de skulle mobba dig sönder och samman med elaka kommentarer om dina öron. Det är ändå ditt val om du vill ta åt dig eller inte.
Men du är långt ifrån den enda som skrivit till oss på Decibel om utstående öron. Eller hängbröst, stor näsa, finnar på rumpan, sneda tänder osv osv osv osv osv osv osv. Därför har vi redan samlat ihop alla de tips, tankar, perspektiv, knep och argument vi hittat som kan hjälpa er att komma över era komplex. Du hittar dem under rubirken Komplex - att skämmas för något. Läs dem. Och läs dem en gång till. Och igen och igen och igen tills du börjar tro på dem. För det knepiga med att jämt sparka sig själv i skallen tex för sina stora örons skull, är att man med tiden liksom hjärntvättar sig själv till att tycka illa om sig själv. Och då måste man tjata minst lika många gånger på sig själv med sina positiva sidor, med varför andra inte bryr sig om ens öron, med varför man är värdefull ändå osv. Kolla alltså också våra tips på hur man stärker sitt Självförtroende och självkänsla.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott