Vilka hårstrån fjun försvinner för evigt via utdragning?
17.08.2022
Frågor och svar.
1: Drar man bort ögonbryn har man hört att det ej kommer tillbaka, stämmer detta!? Ja/Nej?
2: Om man drar bort ögonfransar är det precis som ögonbryn, stämmer detta? eller är det en myt rykte också Ja/Nej?
3: Om man drar bort eller tappar hår på huvudet, växer det kanske inte tillbaka, stämmer detta? Ja/Nej?
4: Om man drar bort fjun på ansikte, näsa, läpp andra områden på kroppen samt vaxa blir det bara värre? Stämmer detta? Ja/Nej?
5: Om man rakar på samma område, bildas mera fjun och hår, stämmer detta? Ja/Nej?
6: Det finns inget sett att få bort hår i näsa, eller öron föreviga fasta med, på grund av plats och område, stämmer detta? Ja/Nej?
7: Vad stämmer och vad är fel via *IQ* också är det inte en *scam en bluff* utan riktiga bevis!? Stämmer inte detta att *IQ* är bara ett påhitt av mänskligenhetens egna regler och kan inte motbevis om du är smart eller dum!? Stämmer inte detta av fel faktorer och lögner då vet jag inte vad. Vad tror ni själva ja eller nej? Ja/Nej vart är förklaring för detta!?
8: Betyg är ett paper med regler och påstående via tal, att du kan mera & bättre en andra!?
Men stämmer det inte? Att allt vi tror vi kan och vet?
Är liksom påhittat av mänskligheten via regler påhitt och faktorer vi inte helt vet!?
Hur kan vi säga vissa saker, vi aldrig skapat gjort eller faktiskt sett!?
Hur kommer sig detta kan jag ej förstå kan ni!?
Stämmer det inte att vi är dem som hittat på!?
Allt detta? För att kontrollera och styra hit och ditt!?
Stämmer detta inte!? Ja/Nej?
9: Hur kan någon påstå att detta är rätt detta är fel?
Om en matematisk ska är påhittat av en person!?
En uppenbarligen påhittad *Regel* av en skapelse av fel men ändå rätt!?
*PI* har en logik ett rätt inriktat påstående via 3,14 runt är runt.
Men bråkform påhittat av jag vet inte vad eller vem!?
Hur kan man stå och säga att det stämmer eller ej, via en hypotes?
Är på min fråga jag ej kan förstå, stämmer detta? Ja/Nej?
För vem sa att detta? Går ej att ändra på!? Via regler skola och lärdom av människor vi ändå är och det påstående vi hittar på!?
”Ställ er den frågan, för jag kan ej gick ett svar, till mycket av dessa tankar jag har varje dag sekund och minuter, av en hjärna som aldrig slutar slå!” Och bara går, går och går…
10: Varför bryr vi oss som mycket om hur vi ser ut!?
Vad är våran anledning att leva!?
Är inte mänskligheten den störa *Parasiten på jorden eller vad!?*
”För det ända vi gjort är vad då!?”
1: Förstört jordhimmel och vatten?
2: Ätit upp allt på hela planeten, snart!?
3: Över population oss över land och hav?
4: Spridit kaos och förintelse via djur och liv och hav?
5: Bara skapat problem för denna jord och liv!?
6: Bara tänk på oss själva via girigheter och att bara själva må bra!?
Och listar tar liksom aldrig slut, av fråga av lösningen av det negativa spåret vi människor sprider runt hela våran jord…
Vad är anledningen till detta?? /Vad är liksom sanningen här?
Och när började vi också bry oss så himla mycket om hår & kropp och bara att 1: Få bort allt? & 2: Skapa mera!? /För att se bäst och snyggast ut!?
Är vi så utsikt försurande?
”Att vi alla måste liksom se bra ut!?”
*”Även om smink och make-up kostar minst 4miljader varje år? För kvinnor i bara detta lilla land!? Av 194 andra länder, en summa utan ord om man hade räknat med ut? Var ända land & landskap vi lever på och kvinna på våran jord!”*
Tänker så här 4:000:000:000X195länder=Vad då!? Precis räknat ut det och plus på det, att så mycket $Cash lägger tjejer på smink$ mycket nog att rädda jordhimmel och hav, på säkert små ynkliga 4–5 år!?”
Så vad är liksom rätt och fel!? /Det vi människor gör och skapat på denna jordhimmel och då vatten?
Vi är ju uppbygga med hår av en anledning och har via generationer fått mindre, mindre och bara mindre via apans tider och via generationer tillbaka av homosapiens långa urväxt & tid.
Vi ändras, mera och mera...
”Men fråga är? Är det för bättre eller sämre så mycket vi skär på denna lilla jord!?”
Och det sägs, även att vissa folk har *DNA* av *Neandertalare* stämmer detta? Ja/Nej?
Och hur ser man detta på då? *DNA?* Öron? Hjärna? Eller andra skapade påhitt hit och ditt?
"Vart kommer alla påhitt ifrån & forskning, som säger att detta stämmer via en *hypotes?* kan man lita på allt en forskare verkligen säger? eller du och jag? Av mänsklighetenetens väg via forskning och matematik, som är ursprungligen påhittad av mänskligheten själva också och hit och ditt?
”Är det för att kontrollera att styra mig och dig, som en myrstacks koloni av bara en väg?!”
• Jobba?
• Sova?
• Äta?
• Dö?
• Vart är mitt svar, vem vet vem kan vem kan ge mig detta förgrenande äkta svar?
Eller är den ifrån en annan plats? eller annan art vi så kallar *Alien* för annars är vi ju allt via påhitt av oss vi då kallar människornas på hittade påhitt bara påhittat och har ingen logik att detta är rätt och detta är fel!?
Skamligt sant, men vart är er våran forskning & ena förklaring för detta?
När ingen har den och kan ej på grunda, att detta är faktiskt fel ifrån rätt via detta hit och ditt?
Vi ändrar ju på saker upp och ner & så hur vet man vad man skall då lita på & hur kan världen säga "Detta är rätt?!" detta är fel & inkluderade detta via ger via skolor och betyg!?”
”Jag kan ej förstå!”
Är jag för intelligens för mitt egna bästa? Eller bara osmart av frågornas frågor?
Eller är det bara så att andra är mindre så!?
Vad vet vi verkligen om *Diagnoser och ifrån rätt ifrån fel!?* Och varför har många smarta tankar av tänkare av ingen äkta talan?
Frågor jag uppenbarligen ej kan förstå, finns det en förklaring för detta? finns det en förklaring för detta fenomenet? Denna osannolika sanning?
Är mitt (IQ) av bara en högre grad & norm? eller är mitt tänkande bara unikt, udda, skumt och skärmande så??
Även om jag ej tror på (IQ och ser det som en scam en bluff) för sanningen är ju så, att allt vi människor har hittat på, är ju på hittat av oss & inte av andra, inte av andra arter eller gudar och så.
Så hur kan vi säga att detta stämmer och detta är fel!?
”Jag förstår mig ej på!?” hur liksom hur?
”IQ är ju bara påhittat, vem kan säga att du verkligen är smart eller dum via ett falskt påhittat test!?”
Av då mig eller dig?
Är då min andra fråga!...
När vi till exempel aldrig varit i till exempel ett (Svart-hål) eller har en förklaring till matematik om vi hade haft 12 fingrar över 10 eller mindre eller så…
En fråga en väg, en förståelse jag ej kan förstå!?
Kan ni som läser detta!? förklara detta utan att använda ett [Fyrkantigt påhittat *regel* av en värld via talan av rätt ifrån fel?] Vad är liksom intelligens utan förståelse och empati & utan att ha tagit del i att detta experiment stämmer och detta stämmer ej & hur kan vi då säga, saker vi aldrig gjort testat eller ens varit på plats sett rört eller fast framför, detta kan jag ej förstå?
Är mänskligheten soppas /Egotrippad och felaktig att den hittar på saker?
Och skapar lögner av faktorer vi vet ej faktiskt stämmer eller vet helt!?
Och varför gör vi detta då?
Är det för makt, pengar och beröm??
Är det för att lämna ett falskt fotspår, av falska spår??
Är det för att vissa att jag är bättre en dig & andra!?
Är det för att påstå, att jag har rätt du har fel!?
Är det för att bevisa att jag kan men inte du!?
Är det för att bli kända få uppmärksamhet och ses som bättre en andra, en, en själv!?
Vad är anledningen till detta jag kan ej förstå!??
Kan ni som läser detta, själva inse att vi skriver allt detta på ett papper via (Betyg skola & regler och makt) för att säga att du har rätt & jag har fel, via detta så kallade *Betyg* och jag är detta & du är detta!?
Via påhittade faktorer vi själva skapat med tid av generationer av liv & död?
Via har skapat vi oss själva, av att ha skapat av ett påhittat mönster av *resolution/beslut!* av att kontrollera och bestämma!?
”Är det bara jag som hör, och ser hur sjukt detta är!?”
Eller är jag ej ensam om detta av frågornas frågor och varför befinner vi oss så?
Vad är våran *purpose* mera en att äta skada och förinta?
Vem har ett svar för dessa frågor jag vill ha? skulle jag liksom vilja se!!
Vem är intelligensens rätta väg?
Att uppnå denna fråga, inte ens jag kan uppnå, eller säker du? /Som läser detta & så…
Detta är min fråga till er och er där ute.
”Kan någon ge svar till detta?!”
Och är du en gud? Finns du där ute, vart är mitt riktiga svar!?
”Jag vill liksom veta! Jag vill liksom förstå!”
Tack för att ni har läst.
Med vänlig hälsning en hemlig beundrare, är jag mänsklig är jag något annat vem vet? Gör du!??
För inte ens vet jag, allt är ju påhittat som sagt & så är det via öppna gillena ljus av spår…
Precis det är frågan, ni aldrig kan ge!
Men tack för att ni läsa & nu jag bara går…
Med tunga tankar, jag går och går & går jag vidare av ljus och mörker jag går och går…
Adjö Farewell hej då, hej då… Jacob W

Ungdomsinformatör Kix svarar
19.08.2022
Hejsan!
Jag har här grupperat in dina frågor i underkategorier, för att göra det lite lättare att svara:
Först om hår:
Om man rycker bort/vaxar/trådar samma hårstrån under en längre tid så kan man skada hårsäcken så att de inte växer tillbaka/växer långsammare, växer glesare eller tunnare. Men detta är väldigt individuellt och händer olika mycket beroende på vem man är och hur man tar bort sitt hår. Det finns metoder för att öka hårväxten igen om man noppat exempelvis brynen för mycket. Samma gäller fransar. Kroppsbehåring kan man ta bort permanent med laser. Håret på hela kroppen faller naturligt av i cykler och växer ut igen, men hårväxten på huvudet kan minska med åldern. Hur mycket den minskar är individuellt och beror mycket på gener. Om man rakar av håret från kroppen så leder detta inte till att håret skulle börja växa mera, men håret som växer ut kan kännas mera ”stubbigt” än annat hår eftersom det skärts av så att det som växer ut är vasst.
IQ:
Angående IQ så skriver vår expert Camilla Roslund-Nordling, som jobbar som psykoterapeut, såhär i en dylik fråga:
”Vill börja med att säga att mätning av IQ kvoten är mycket omdiskuterad. Dels finns det en mängd olika sorters test som används, som antagligen alla skulle ge dig olika resultat. Man behöver också komma ihåg att resultatet av ett test är beroende av en mängd olika faktorer som kan spela in vid mättillfället. T.ex. i vilken miljö det utfördes! De IQ test som ploppar fram i ett Some flöde och som tar några minuter att svara på så ska man nog inte lita speciellt mycket på (om alls)! Det finns ett fåtal test som är mer erkända och som forskare tagit fram. Det test som troligen är mest erkänt idag är WAIS-testet (Wechsler Adult Intelligence Scale IV). Det används bl.a. av psykologer.
Kollar man i uppslagsboken så är Intelligens; förstånd, begåvning, skarpsinne. Men vill man förstå begreppet lite djupare så är det kanske inte fullt så enkelt. Intelligens förknippas vanligen med test som mäter intelligens med (IQ test), men kan också allmänt ses som intellektuell eller kognitiv förmåga. Förr ansågs IQ (intelligenskvot) vara det enda måttet på intelligens, men idag anser många att det inte ger ett rättvist resultat då det bara mäter en typ av intelligens. Inom modern psykologi så tänker man att det finns olika typer av intelligens snarare än en form av intelligens. Vi kan alla säkert alla hålla med om att t.ex. Leonardo da Vinci, Einstein och Mozart var genialiska inom sina områden men hur tänker vi om t.ex. Steve Jobs, Ronaldo eller Zlatan, Taylor Swift, Kuro Takhasomi?
Det finns en mängd forskning kring begreppet och varje forskare har sin egen förklaringsmodell. Bland de mest kända är Alfred Binet som uppfann IQ testet 1904 (för att kunna se om barn hade en utvecklingsstörning och behövde särskild undervisning). Testet vidareutvecklades sedan av en psykolog på Stanford University och används än idag. Psykologen Eysenck menar att intelligens är ett vetenskapligt begrepp och att det går att mäta. Hans test mäter huvudsakligen det vi skulle kalla för logisk-matematiska uppgifter, som ger en ganska begränsad kunskap om en persons ”intelligens”. Intelligens enligt honom hänger samman med vår kognitiva begåvning dvs. att vi kan lösa vissa typer av problem, åstadkomma vissa resultat och nå vissa mål. Howard Gardner å sin sida, menar att man först måste fundera över vad människan är och fundera över på vilka områden som hon kan prestera goda resultat om hon får tillräckliga resurser och rätt vägledning. Gardners multi-intelligensteori antar att ”intelligensen innefattar ett brett spektrum av talanger”. Han menar också att vilka egenskaper som uppfattas som intelligens är beroende av i vilket sammanhang eller i vilken kultur man lever. Gardner listar sju olika intellektuella fält som mera baserar sig på en konstnärlig bedömning än en vetenskaplig analys. Dessa är; lingvistisk (språklig) intelligens, musikalisk, logisk-matematisk, visuell-rumslig som innebär en förmåga att uppfatta omvärlden utifrån olika dimensioner, kroppslig-kinetisk (kroppslig kontroll) och interpersonell (förmågan att fokusera på andra människor) och naturalistisk intelligens.
Debatten bland forskare om hur man ska mäta intelligens och vilka förmågor som ska ingå i mätningen fortsätter. Men som sagt idag är man i stort överens om att det inte är bara den som är bra på matte som är intelligent, utan vi kan vara intelligenta på många olika sätt.
Om du tänker på någon som du uppfattar som KLOK så kommer du troligen att tänka på någon i din omgivning som du tycker har mycket kunskap och förmågor på ett bredare mer allmänt plan, livskunskap kanske. Och den som vi uppfattar som klok har troligen en ganska hög intelligens, eftersom den har, genom studier, praktiska erfarenheter och livserfarenheter blivit klok.”
Såsom jag personligen ser det så kan man se intelligenstesten som riktgivande för vad man är bra på, men man ska inte ta dem på allt för stort allvar eftersom de inte dikterar hur pass bra man är som människa, ens värde, eller vad man kan bidra med till samhället.
Om kunskap:
Det finns få saker i denna värld som kan kallas för absoluta sanningar. Ingen kan ge världens alla sanningar. Men vi människor är nyfikna djur, och vill få saker lagt i kategorier. Samhället måste ha någon sorts struktur att gå efter annars skulle allt vara kaos. Allt i den struktur vi har är kanske inte 100% sanning eller det bästa sättet, men livet är en gråskala och något måste vi gå efter. Systemet formas dock med tiden, och förbättras med forskning. Det finns mycket vi trodde för hundra år sedan som idag visat sig vara helt fel. Lika säkert kommer det finnas saker som står i våra skolböcker idag, som vi om hundra år kommer revidera. Men något måste vi ju utgå från! Annars skulle ju allt stå stilla.
Det handlar inte så mycket om att ”hitta på” som att observera det som finns runtom oss, söka mönster i naturen, och testa hypoteser. Testa hypoteser igen och igen och igen tills vi kan dra en logisk slutledning om att när A och B gäller så leder det till C. Och genom att då lära sig att sambandet funkar så, så kan man lära sig mera om systemet det sitter i. Forskning idag har hårda regler och kriterier för att det ska anses som vetenskapligt.
Matematik är ett av de vetenskapliga fält som är mera absolut vetenskap än exempelvis psykologi. Matematiken är ju på det sättet inte ”påhittad” utan vi kan se dess mönster överallt runtom oss, i naturen, och i rymden.
Vi kan exempelvis se att lägger man en mandarin bredvid en annan så har vi två mandariner, inte exempelvis 3. Och delar vi den ena mandarinen på mitten och för den överflödiga halvan till den andra mandarinen så har vi ½ mandarin och 3/2 mandarin. Då ser vi också bråktalen med ögonen, och det ger oss ett sätt att lättare räkna ut andra saker, som kanske inte är lika lätt att se med ögonen.
Ifall du skulle vilja diskutera dessa saker mera ingående så kanske du kan ta kontakt med en matematiker..?
Skolans uppgift är att förmedla den information som man som samhälle har kommit överens om att är viktig för kollektivet att kunna. Sen är ju människors förståelse av dessa ämnen lite olika på individnivå, man kan vara bra på en sak – och mindre bra på en annan. Sen finns det alltid också de som förkastar mycket av den information som samhället vill ge, och istället går någon helt egen väg. Nytänkare behövs också.
Men att besitta kunskap – det kommer inte automatiskt bara av att ha hög IQ. Det handlar också om i vilken miljö man är uppväxt i, hur bra man tar till sig information och på vilka sätt information presenteras till en, hur villig man själv är att hitta information, etcetera.
Utseendefixering:
Det att man vill se bra ut är i min mening en neutral sak. Det är rätt naturligt som djur att man har en drift att locka till sig en partner eller signalera sin plats i flocken, och beroende på vilken art man är, så gör man olika saker. Fåglar sjunger, dansar, och visar upp olika färger. Människor klär sig och smyckar sig enligt kultur, subkultur, och tycke, för att signalera olika saker om sig själv.
Visst är det synd att utseendefixeringen ibland tar såna mått att vissa mår dåligt av det. Så ska det ju inte behöva vara, för det är ju nog ändå vem vi är som PERSONER som räknas.
Men man glömmer ibland bort i såna här diskussioner att det att vara mån om sitt utseende i många fall också kan vara en form av ”self-care”. Att känna att man ger sig själv en gåva som får en att känna sig bra, och må bra. För många kvinnor kan exempelvis smink vara en sorts mindfullnes-rutin som gör en redo att tackla dagen.
Huvudsaken tycker jag är att man inte dömer andra för deras val, utan låter alla leva och se ut som de känner sig bästa av, sålänge som det inte skadar andra.
Människans rätt till sin existens:
Vad våran anledning är till att leva, alltså kort sagt meningen med livet, är en filosofisk fråga som människohjärnan har varit fajtats med i oerhört många år. Jag tror personligen inte det finns ETT rätt svar, utan människor behöver komma fram till det där själva, vad de tycker. Några som jag personligen gillar är att meningen med livet är att försöka lämna sin omgivning som lite bättre än när man kom till livet. Eller att meningen med livet är att utveckla sig själv så mycket som man bara kan. Men som sagt, jag tror det där är nåt individuellt.
Det kan kännas som att människan bara förstör, det håller jag med om, ibland kan man tycka att planeten vore bättre utan oss. Men då behöver man komma ihåg att vi är en naturlig del av denhär planeten, precis som allt annat levande, även om det ibland inte känns så, och det kan vara svårt att se vår plats. Eventuellt för att det är för stort för oss att se ännu. Men vi har en plats lika mycket som kackerlackor, och björkar, och kantareller, etcetera... vi har blivit utvecklade såhär av naturens evolution, precis som allt annat levande.
Kanske hinner vi reparera det vi har skadat på denna planet och svänga på allt – kanske hinner vi inte och människosläktet dör ut – men planeten kommer att leva vidare, på ett sätt eller annat, i den stora bilden. Det har den gjort också förut under ”förödande omständigheter” såsom asteroidnedslag och vulkanutbrott. Förstås så ska vi ändå alla sträva efter att ta tag i exempelvis klimatförändringarna, så att vi ska kunna leva i samklang med naturen.
Neandartalare:
Ja, man har hittat gener som härstammar från Neandertalare hos den moderna människan. Det här ser man genom att jämföra DNA hos neandertalare med DNA hos homo sapiens.
Allmänt:
När du funderar över om du är ända som funderar på dessa saker så nej, det tror jag inte. Många människor har liknande funderingar nu som då, men det är sånt som man sällan tar sig tid att diskutera med andra, så ibland kan det kännas som att man är ensam med sina tankar.
Sen vill jag också påminna om att mycket av hur du beskriver samhället och hur det funkar så gäller främst i det västerländska samhälle som vi är uppväxta i. Det finns ju många andra sätt att se på samhälle och hur det ska fungera, på andra ställen. Jag tror inte att ett av de sätten nödvändigtvis är bättre eller sämre än andra – utan de funkar olika, och olika människor trivs olika bra i olika system beroende på vem de är som individer.
Ifall man vill bli bättre på att förstå sig själv, och förstå sin intelligens, så tror jag personligen det kan vara en bra idé att gå i någon sorts terapi där man får hjälp med att reda ut alla ens tankar och få insikt. Det finns inga enkla svar, utan många av de svaren måste jobbas fram inifrån en själv.
Vill för övrigt påminna om att detta är en tjänst främst avsedd för människor från Finland, och att du i fortsättningen kan vända dig till rikssvenska tjänster så får du mera platsspecifika svar, exempelvis om vart man kan vända sig med dylika frågor.
Ha det bra!
Mvh, Kix