Uttslag
21.09.2022
Hej jag har fått röda utslag på kinderna och lite på magen de kliar lite men dom känns varma och jag blir jätte varm i ansiktet vad ska jag göra Molnet

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.09.2022
Hej,
Det är jättesvårt att veta vad utslagen beror på bara på basen av din fråga, eftersom det finns tusentals olika anledningar till att man kan få utslag. Men du kan börja med att fundera på om det eventuellt kan vara någonting du är allergisk mot? Har du t.ex. använt någon ny duschtvål eller ny hudkräm? Eller ätit någonting ovanligt?
De flesta tillfälliga eksem försvinner med hjälp av hydrokortison-salva som man kan köpa receptfritt från apoteket, men OM eksemen skulle komma tillbaka eller inte försvinna så tycker jag att du skall börja med att besöka din skolhälsovårdare så kan ni fundera över om du borde besöka en läkare.
Kram,
Tessi