Varför luktar det
03.12.2018
Det luktar underligt från kalsongerna, hur ja än dushar så går den inte bort. Jag byter kalsonger varenda dag och det är en mycket otrevligt lukt. Snälla säg hur ja ska få bort stanken.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2018
Hej,
Det är inte så lätt att svara på vad det är som luktar. Du skriver att du duschar och byter kalsonger alla dagar, men att det ändå luktar. Anledningen till varför man bör tvätta sitt underliv alla dagar är att det under förhuden produceras smegma (d.v.s fett från talgkörtlarna och döda hudceller) som kan börja lukta om man inte rengör ordentligt. Du skall även komma ihåg att inte använda tvål då du tvättar dig i underlivet eftersom tvålen torkar ut huden och gör att talgkörtlarna då måste jobba ännu hårdare för att kompensera. Så i slutändan kan det leda till att problemet förvärras.
Du kan också tänka på att inte använda så spända kläder, utan lite lösare så att det inte sitter för tätt runt kroppen.
Om du inte tycker att det hjälper med noggrann tvätt och kläder som andas så kan du vända dig till en läkare, som kan ta ställning till saken. Jag förstår att det kan kännas pinsamt att tala med en läkare om en sådan sak, men det är ingenting du behöver skämmas över. Läkare finns till för att hjälpa, även vid såna problem som känns obekväma.
Kram
Tessi