Vet inte
11.10.2021
Hej, jag har under de senaste veckorna känt att mitt mående är sådär men jag vet inte vad det beror på. Har känt mig vissa dagar nedstämd och en del ångest. Känner mig ibland lite ängslig och humöret är nere. Men jag vet inte varför. Jag har liksom ingen anledning till att känna såhär. Det kommer bara sådär naturligt. Är det något fel på mig? Senast igår kände jag mig nere, då hade jag gråt i halsen men det finns som sagt ingen anledning till det som jag vet. Vad är det med mig

Ungdomsinformatör Kix svarar
12.10.2021
Hejsan!
Tack för din fråga, det är alltid bra att bolla sina tankar med någon, speciellt när man känner att man kanske inte mår så bra. Att prata om saker hjälper ofta, även i skriftlig form.
Först så vill jag säga några ord angående om det där att du inte vet varför du känner som du känner. Det är helt okej att det är så ibland. Ibland i livet är det väldigt tydliga händelser som man mår dåligt över – exempelvis att ett förhållande tar slut – men ofta så liksom bara smyger det sig på en utan att man riktigt vet varför. Men det att man inte har någon konkret ”orsak” gör inte att känslorna är mindre värda eller mindre på riktigt. Det är DIN upplevelse som är det viktiga när det gäller DINA känslor. Försök att inte bli arg på dig själv för att du inte mår tiptop just nu.
Ibland lättar såna här sinnestillstånd ”av sig själv” efter ett tag bara man vilar, tar hand om sig (med bra mat, sömn och motion), håller rutiner, umgås och pratar med människor man tycker om, och fortsätter göra sånt som man annars brukar gilla (fast det i stunden kanske känns mindre kul än vanligt). Men ibland så behöver man utomstående hjälp. Överlag det att prata om saker så kan göra att känslorna lättar för att man får perspektiv på dem.
Känslor lättar oftast när man låter sig själv känna dem, alltså ifall du känner för att gråta och du är någonstans där du är bekväm med att göra det så go for it, säger jag. Gråten finns till i oss människor för en orsak, och det gör inte en svag om man gråter, däremot är det en stark grej att våga möta sina känslor. Det brukar kännas bättre efteråt, när man tillåtit sig själv gå genom en känsla, istället för att döma den eller försöka trycka undan den. Du är inte dina känslor, men du upplever dina känslor. Man kan säga att du är som himlen, och känslorna är molnen som drar över himlen – men himlen finns alltid kvar likadan bakom dem.
Andra saker som kan hjälpa en att reglera sina känslor är att lyssna på musik, göra nåt kreativt (som att skriva eller måla), springa/promenera, meditera, eller tala med någon.
Du säger att du har mått såhär i några veckor nu. Det är normalt att ha sämre perioder nu som då, men man brukar säga att om man har varit nedstämd i över två veckor så börjar det vara läge att gå och prata med någon professionell om det. Det här kan vara exempelvis en skolkurator, skolpsykolog, skolhälsovårdare, eller att boka en tid på den lokala hälsostationen. Alla dessa finns där för att lyssna och hjälpa, det är deras jobb, så tveka inte att boka en tid, speciellt inte om du fortsätter må så här.
Om du vill vara mer anonym så kan du också prova använda dig av Ärligt Talat-chatten (av någon anledning låter inte det här programmet mig sätta in en länk just nu, men googla bara på "ärligt talat chatten" så hittar du), några gånger i veckan har de en psykolog på plats :)
Lycka till, jag hoppas ditt mående svänger snart!
Kram, Kix