Ångest

01.10.2021
Hej. Jag har under mer än ett års tid fokuserat på mat och träning och gått ner i vikt. Nu under senaste månaden har studierna börjat igen och mina rutiner blivit kaos. Jag har druckit en del alkohol, inte ätit lika strikt och tränat väldigt dåligt. Dessutom blev jag sjuk 2 ggr (inte corona) men det gjorde att jag inte heller kunnat träna fast jag haft tid. Jag har sjukt grov ångest just nu över detta, jag har vägt mej och har gått upp en del i vikt igen, under en längre tid såklart inte bara nu, men detta hjälper knappast. Jag vet att jag är studerande och man har mycket på gång, och såklart jag har all rätt att dricka alkohol å äta godis på myskväll, precis som de andra, men på mej kommer vikten lätt tillbaka. Hur ska jag kunna släppa denna ångest, vill bara komma tillbaka till rutiner igen, men på ett hälsosamt sätt. Jag märker ju att tankesätt jag har kring mat just nu inte är hälsosamt, får ångest direkt jag äter mer kalorier än vanligt, även fast jag har rätt att njuta av livet. Va ska ja ta mig till riktigt?-

Madeleine, Socionomstuderande Madeleine svarar

01.10.2021

Hej! 
Jag tycker det är jätte bra att du är medveten själv om och märker att du just nu kanske tänker i lite “dåliga” banor kring din vikt osv. Och det är helt okej, det gör säkert de flesta någon gång men de flesta kanske inte märker av det eller vill stoppa det, som du vill. Så redan det att vara medveten om dina tankar och din ångest är en bra början. Då blir det lättare att sätta stopp för eller att ändra det till en “normal” tanke.  
Det låter ju som att du ändå är väldigt bra på att vara strikt med dina rutiner annars men att nu när studierna har börjat har det kanske blivit lite kaos, och det är helt vanligt. Jag tycker nästan det är en bra sak också eftersom studietiden är ju nog en väldigt spännande och rolig tid i ditt liv som jag tycker du ska satsa på att bara vara med i och njuta av och inte fundera så mycket på det andra. Men jag förstår också att det blir jobbigt, speciellt om man jämför sig med andra och sina vänner. Det är lite farligt att jämföra sig med sina vänner för det kan göra så att man blir avundsjuk eller att man börjar undvika dem för att undvika de tankar som det väcker hos en, vilket aldrig är bra. Men ännu en gång, jag förstår också det här.  

Sen funderar jag också om du faktiskt har märkt av att du gått upp i vikt eller om du enbart har vägt dig och märkt av det? Siffrorna på vågen är ju bara siffror och gör ju ingen skillnad vad du väger om det inte syns på din kropp oavsett, så jag tycker inte du ska stirra dig blint på vågen eller väga dig alltför ofta. Sen kan du ju inte heller göra något åt att du råkade bli sjuk och inte kunde träna så att lägga ångest på det tjänar inget till. Man blir ju oftast i värre skick om man tränar då man är sjuk så, men det vet du väl redan säkert. Du behöver ju inte heller alltid dricka alkohol när du är ute, om du känner att du stressar dig för vikten pga alkoholen, man behöver ju inte alkohol för att ha roligt även fast de första gångerna kan kännas konstiga om man är nykter tillsammans med andra som dricker men den känslan försvinner nog.

Sen kan du ju också försöka äta nyttigare då du vet att du inte kommer hinna träna och sen unna dig de perioder du vet du kommer hinna träna. Med det sagt vill jag ändå nämna att jag absolut inte tycker att du ska bli för strikt med dig själv, eller börja äta för lite för att gå ner i vikt eller sluta unna dig och sluta ha roligt pga det här. Även fast vikten verkar vara en stor grej, det vet jag själv, men i slutändan har ju vikten ingen betydelse så länge som du mår bra annars.  

Hur har du annars gjort för att få tillbaka dina rutiner? Det vet du väl bäst själv men jag själv brukar t.ex. planera min vecka varje söndag så jag vet när jag kommer ha extra tid för att antingen göra ingenting eller för att göra något annat som t.ex. träna. Sen är ju alltid vardagsmotion bra, t.ex. gå/cykla dit du kan istället för att ta bilen/bussen små sträckor (om du har bil) så kanske det släpper lite ångesten när du vet att du har i alla fall gjort något. Något annat jag tycker hjälper mig är min aktivitetsklocka som visar hur många steg jag har gått per dag, så vissa dagar då man tycker att man “inte gjort något” men så ser man att man ändå gått flera tusen steg så känns det lättare och i alla fall min ångest lättar då. Stegräknare finns ju också på telefonerna nu för tiden så du behöver ju inte en aktivitetsklocka.

Finns det annars något “onödigt” i ditt schema som du känner att du kan ta bort och då istället träna eller liknande? Men kom ihåg att du också behöver ha ledig tid någon gång.  Även att mealpreppa är en bra sak, i och med att då äter man ordentlig mat och man små-äter mer sällan. Kroppen behöver ju ordentlig mat om man ska orka med studier och träning och även när man dricker alkohol är det viktigt att äta tillräckligt. Men det vet du säkert också redan.  

Tyvärr finns det nog ingen lätt och snabb lösning till hur man ska lösa vikt ångest. Det är något som är ett stort problem för tillfället i samhället och lösningen är oftast en lång process där man lär sig älska sig själv precis som man är och acceptera att man kommer förändras genom livet, det är oundvikligt. Sen är det ju helt naturligt att du kommer gå upp i vikt i den åldern du är i. Nästan ingen stannar kvar i den vikt de hade när de var tonåring. Sen har ju också studierna just dragit igång så just nu är det kanske kaos och ganska mycket på gång men det kommer nog att sakta i så då är det lättare att få tillbaka dina rutiner. Mitt tips är att försöka planera veckan, gör det du känner att du orkar, t.ex. mealpreppa, promenader eller snabba hemmapass men var inte för strikt och undvik inte roliga event eller människor bara pga detta. Om du gör det så kommer ångesten att “vinna makt” över dig och då blir det värre med tiden troligen. Så njut av hur livet är just nu och lägg fokusen på det som gör dig glad och sen när det saktar i kan du satsa på träningen mera.  

Kram, Madeleine

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Ställ en egen fråga

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.

Jag känner mig tjock hela tiden. Är nästan 170 cm lång och väger cirka 70 kg. Är jag tjock?
Läs mera

Hej
Jag har i typ 1,5 år haft väldit dålig relation till mat och har gått upp och ner mycket i vikt.
Vad krävs för att man ska ha bulimi? Skriver mer information i hemliga rutan ifall om det kan vara...
Läs mera

Jag har gått upp i vikt av mina p-piller, slutade äta dom för ca 5 månader sen, har försökt träna men det sker ingen viktminskning. Vad göra?
Läs mera

Jag undrar vilka symtom man får vid hypertyreos? Förrut åt jag knappt något men trots det gick upp i vikt men på senaste har det blivit tvärtom, hur mycket jag än äter så går jag inte upp i vikt?
Läs mera