Antidepressiva
09.04.2019
Hej jag har en fråga, det är så att jag ska börja med att ta antidepressiva igen, jag har tagit det förut men då har det bara gjort mig sämre men det va väldigt länge sen och skulle börja nu igen nästa vecka typ.
Det jag undrar är om såna läkemedel och viktuppgång, det är inget jag märkt av förut när jag testat men samtidigt är jag rädd för det och rädd för att testa igen pga det. Jag är egentligen underviktig dels pga mitt mående men har oxå en ätstörning. Det är ingen som vet om den och just nu är det inte så att jag vill ner mer i vikt för orkar inte ens leva men är samtidigt väldigt rädd för att gå upp i vikt och det jag undrar är om såna läkemedel gör så att man lagrar fett och inte förbränner lika mycket fett eller om de bara gör så man mår bättre o äter mer?
entjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2019
Hej.
Det är väldigt svårt att svara på din fråga eftersom jag inte vet vilka mediciner det handlar om. Olika mediciner har olika egenskaper, och det gäller även antidepressiva. Vissa påverkar inte vikten alls (eller i så fall endast indirekt för att man kanske får hungerskänslorna tillbaka då man börjar må bättre) medan andra mediciner kan påverka ämnesomsättningen mer direkt.
I vilket fall som helst är din oro någonting som jag tycker att du skall ta upp med din läkare, eftersom det är viktigt att läkaren känner till alla detaljer (t.ex. din ätstörning). Det finns många olika mediciner att välja på, så det finns nog alternativ. Många människor har en negativ inställning till antidepressiva, och givetvis är de inte någonting man skall använda i onödan - men det samma gäller ju alla andra mediciner också. Så om man vet att man behöver hjälp, och att man måste få en negativ period att lugna ner sig lite så kan mediciner vara ett bra alternativ. De löser oftast inte själva problemet - men de kan lugna ner situationen så att man själv orkar ta tag i det verkliga problemet.
Tala med din läkare så får ni kolla upp vad dina mediciner har för eventuella biverkningar.
Karm
Tessi