Är jag i en normal längd och vikt?
17.06.2018
Hej! Jag är en kille på 12 år och har gått ut 5:an och ska börja i 6:an. Jag är 160 cm och väger typ 48 49 kg är det normalt? Snälla svara så snabbt som möjligt. Edwinner06

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.06.2018
Hej.
Ett sätt att kolla hur längden ser ut i förhållande till vikten är att räkna ut sitt BMI (body mass index). Metoden är inte någon exakt vetenskap och det finns mycket som inte tas hänsyn till (t.ex. mängen muskler) men det kan iaf ge en fingervisning om huruvida kroppsvikten är inom normala gränser. eftersom jag inte vet hur du ser ut så är det det lättaste sättet för mig att ta ställning till din kroppsvikt.
Ett normalt BMI ligger mellan 19-25, och ditt BMI är 19,4, d.v.s. helt normalt.  Du väger alltså exakt rätt i förhållande till din längd. Du kunde väga mer och ändå anses som helt normal - men det är inte heller nödvändigt. Med tanke på din ålder så kommer längden antagligen att öka inom de kommande åren - och förhoppningsvis även vikten. Men så länge du tar hand om dig själv, äter, sover och rör på dig tillräckligt så tycker jag inte att längd eller vikt är någonting som du behöver fundera över.
Njut av att ha en frisk och ung kropp!
Kram
Tessi