Behöver gå ner i vikt NU!
04.11.2020
Hej! Skulle snabbt behöva gå ner i vikt pga hälsan som bara går neråt samt att jag just hade fått början på att gå ner i vikt igen men nu har gått upp tillbaka. Vad kan jag göra då ja inte har så mycket tid eller årk? :)

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
09.11.2020
Hej, tack för din fråga.
Jag förstår din frustration och ska besvara din fråga men först måste jag tyvärr spräcka illusionen om snabb viktminskning. Det går ju men är inte hälsosamt och inte heller hållbart. Sk jojobantning leder det till och vikten brukar bli högre än tidigare tyvärr. Jag förstår detta är svårt att läsa och att du vill göra allt för att minska snabbt men jag lovar dig att du behöver ändra din livsstil för att det ska lyckas och det går inte snabbt och du vill väl också behålla din vikt sedan och slippa "kämpa" med den? Det är heller inte hälsosamt att minska snabbt i vikt och vikten har ju heller inte snabbt ökat utan sakta lite i taget.
När jag ska ge dig kostråd är det svårt då jag inte vet hur du nu äter men generella kostråd kommer. De kan kännas mastiga men du ska förändra lite i taget om de känns långt ifrån hur du nu äter för blir det för stor ändring på en gång är det svårare.
Men så jättebra att du satsar på din hälsa, bara den insikten är guld värd ☺️
Detta med viktminskning kan man läsa mycket om och också mycket som inte stämmer. Om du har någon fitnessapp du använder eller räknar kalorier så är det bäst att skippa sådant, det behövs inte och dessutom både jobbigt och kan leda till ätstörning, jag rekommenderar absolut inte sådana men att hålla koll på dina dagliga steg är ju något helt annat ☺️
Det viktiga nu är att du äter fyra-sex måltider per dag, vi utgår ifrån fem nu men tex om du skulle äta frukost jättetidigt så skulle ett extra förmiddagsmellanmål behövas och äter du sen frukost så kanske det räcker med fyra måltider. De måltider som du då äter ska vara fullvärdiga,dvs innehålla kolhydrater, protein och fett. Men utöver dessa måltider så ska du inte äta något mellan dem, inte heller dricka annat än vatten. Jag ger ett exempel, tex frukost kl.7.30, lunch kl.11.30, mellanmål kl. 14, middag kl.17 och kvällsmål kl. 20. Alla klockslag är ungefärliga tider naturligtvis men ungefär ska man låta det gå tre timmar mellan måltiderna, minst två timmar och högst fyra timmar. Det är att äta regelbundet, på så vis äter man en passlig portion och undviker bli vrålhungrig som brukar leda till överätning osv. Om man slarvar med måltiderna under dagen så blir man bara snål och börjar småäta.
Man kan även tänka på att alltid bara äta en portion mat och lassa på med grönsaker förstås. Men för att man vill minska lite i vikt så ska man heller inte gå hungrig och äta för lite (det lyckas inte). Grönsaker är kostfiberrika och det gynnar hälsan på många vis.  Mellanmålet kan man skippa men då kanske middagen behöver ätas lite tidigare för att inte bli vrålhungrig, så beroende på hur ditt liv ser ut lägger du upp måltiderna. Ett mellanmål kan vara bara en frukt men ska du träna innan middagen så ska det nog vara fullvärdigt, förutom frukt också liten smörgås och någon mjölkprodukt till.
Att äta på detta sett rekommenderas för alla, det är en livsstil man mår bra av. Övervikten minskar och du bibehåller framöver din normalvikt
Att röra på sig åtminstone 30min de flesta dagar är toppen. Undvik också vågen, låt kläderna visa åt vilket håll det går och jo igen,det ska gå långsamt. Viktminskningen lär också avstanna ibland (kroppen vill då verkligen inte ge bort något!) men bara att fortsätta, i sinom tid släpper den igen ifrån sig vikt.
Både motion och förändrade kostvanor behövs för att lyckas. Har du svårt att få in motion? Tänk på vardagsmotionen, parkera lite längre bort osv. Att ta en rask promenad på 15min och sedan svänga tillbaka (vips 30minuter) är inte alltför svårt och blir med tiden en vana men till en början kanske du behöver bestämma vilken tid på dagen det fungerar bäst och verkligen tvinga iväg dig om det är motigt.
Känns dessa kostråd som långt ifrån din nuvarande måltidsrytm så rekommenderar jag dig att ändra lite i taget, att gå "all in" kan bli övermäktigt.
Vill du veta mer om vad du ska äta så kollar du på matpyramiden, det som finns nederst äter du mest av och det högst upp minst av. Men ha alltid det viktigaste i huvudet, är dina måltider och småät inget emellan måltiderna (hur hälsosamt det än så ska det alltid ätas vid en måltid), drick bara vatten mellan måltiderna och även gärna till måltiderna, mjölk är ok men tex juice eller saft ger onödig energi.
Men det sista jag vill få fram är att du ska njuta av maten! Du kan äta all mat, det handlar bara om mängden. Och att du någon gång inte gör "rätt" är helt normalt, något dåligt samvete behövs inte (det bara stjälper), det är bara igen att börja på att äta regelbundet.
Det är hur du oftast äter som spelar roll, hur du äter mer sällan påverkar dig inte.
Har du fler frågor så är det bara att fråga igen ☺️
Lycka till!
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare