Fet?
11.11.2013
Hej jag är ca 158 cm lång och väger 53 kg är jag fet eller knubbig??
Mina vänner säger att jag är smal men jag tycker inte det snälla svara snabbt
Undrande tjej

Ungdomsinformatören Lena svarar
18.11.2013
Hej Undrande tjej!
Dina vänner har nog rätt, du är helt normalviktig och utan att se dig kan vi nog säga att du definitivt inte är fet eller knubbig! Våra kroppar är alla formade olika, någon kan vara stadigare i nedre kroppen medan andra har mera kött på benen i övrekroppen, alla är vi ändå vackra på eget sätt.
Speciellt i tonåren kan man vara osäker på sig själv och sitt utseende, men du har nog ingen orsak att oroa dig över vikten åtminstone! Dessutom så är det inte så stor skillnad hur mycket man väger eller hur lång man är hur smal eller hur fet man ser ut. Det viktigaste är att trivas med sig själv oberoende av sin storlek. Detta tankesätt ligger inte i kilona man har på sig eller inte har, utan det ligger mellan öronen. Det är hjärnan och du själv som styr den som bestämmer om du är nöjd med dig själv eller inte. Jobba alltså på din självkänsla istället för att fundera för mycket på om du är fet eller inte. Du hittar alla våra knep och tips till en bättre självkänsla under Information > Själ > Självförtroende och självkänsla.
Hälsar Ungdomsinformatören Lena