Förvirrad
09.03.2022
Hej.
Läste just gammla decibel frågor där någon hade skrivit och frågat om man går uppni vikt av att äta dumlekolor och i svaret skrev de att man inte gör det och att en tonåring behöver ca. 1500 kalorier per dag. Har haft väldit dålig relation till mat och ätiti väldit dåligt men har börjat äta mera nu håller 1700 kcal per dag.
Har hört att det är 2000/2500 kcal en tonåring ska äta men fick panik och grät då jag såg att hen skrev att man bara behöver 1500. Ber om ursäkt om jag förstått fel men är detta sant? Har sån panik och mår så dålit över att jag ätit så mycket om rekommendationerna är 1500.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Caroline svarar
11.03.2022
Hej!
Kalorimängder är väldigt individuella och saker som hur aktiv man är, hur gammal man är, längd och vikt, vilket kön man är och vad man sysslar med på fritiden.. nästan allt spelar stor roll på hur mycket kalorier kroppen förbrukar.  Det finns alltså ingen skild gräns på hur mycket eller litet du ska äta, så du behöver nog inte alls vara orolig för det =)
Vi kan egentligen jämföra kalorimängd med bränsle i en bil och kroppen som en bil. Vissa bilar behöver mera bränsle än andra, beroende på modell av bilen, hur den körs och vilket år bilen är tillverkad på. Vissa bilar går på bensin, en annan på diesel, en tredje på el och så vidare. Bilen körs kanske olika rutter varje dag och ibland i vinterväder, som gör att bilen förbrukar mera än i sommarväder och på en kortare sträcka. Utan bränsle rör sig inte bilen framåt, och med fel bränsle kan bilen gå sönder.
En växande ungdom behöver bränsle (=mat) för att växa, utvecklas och må bra. Att mäta kalorier är ett sätt att hålla reda på att man får i sig tillräckligt mycket bränsle, men det bästa sättet är egentligen att gå efter  att man äter tillräckligt ofta, av alla näringsgrupper (kolhydrater, protein och fett) och försöker variera vad man äter . Ifall du känner att fokusering kring mat, kalorier och att äta är tungt rekommenderar jag dig att vända dig till en expert så som livslust projektet ; HÄR
Om du issar, så länka frågan som du hänvisar till i kommentarerna så kan vi ta en titt, 1500 kcal låter nog väldigt lite överlag.
Lyckosparkar
Caro
Hej,
Tack för att du länkade till frågan/svaret som du hade läst. Vi har nu tagit bort denna eftersom svaret var missvisande och felaktigt. Det är av denna anledning som vi på Decibel numera vill ha experter som svarar på våra frågor istället för att svaren googlas fram av informatörer - för att undvika att det blir felaktig information som någon mår dåligt av. Tack för att du påpekade detta fel och vi ber så mycket om ursäkt över att det felaktiga svaret från 2013 fick dig att må dåligt.
Kram,
Tessi