frustrerad
21.01.2014
Alltså jag vill gå ner i vikt.jag tränar hemma ca 4-5 ggr i veckan + att jag tränar på gym 1 gång i veckan. Så fort vädret tillåter går jag ut å gå eller springer. Ja försöker tänka på va jag äter, tar massa sallad om det finns och äter aldrig på mc Donalds eller liknande.Men jag går inte ner i vikt , snarare opp nåt kilo...Det synns heller inte på mig...Jag vill dock inte börja på nån diet eftersom de är svårt att hålla vikten sen efter. Snälla hjälp mej , vad ska jag göra för att gå ner i vikt? hjälp mej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
22.01.2014
Hej!
Först: Tackar Anders för kommentaren, vi kunde inte ha skrivit det bättre själva och håller fullkomligt med honom. Det är precis som han skriver att vill man gå ner i vikt, så är det framförallt i det man äter som man ska göra förändringar. I princip: skippa allt som du inte använder upp genom att både leva en vanlig dag och använder upp när du tränar. Upp i vikt går man när man får in mera energi än man förbrukar. Ner i vikt går man när man alltså äter mindre än man behöver för att ta sig igenom en vanlig dag. men samtidigt måste man akta sig för att äta FÖR lite, för då går kroppen in i ett så kallat svältläge och försöker samla och spara på all energi den kan få in och prioriterar att överleva. Knixet är alltså att äta bara lite för lite, så att kroppen fås att tänka att det är helt okej att använda upp allt man får in och dessutom ta lite av reserverna.
Det rekommenderas därför också att man bara borde gå ner 0,5 kg per vecka. Den långsamma nedgången gör det också så mycket lättare att hålla vikten och viktnedgången. Rasar man hastigt i vikt, så tror kroppen just precis att nu är det svälttider och så fort den får lite mera mat, så lagrar den allt den bara kan i fettvävnaderna. Därför brukar folk som bantat säg 20 kg på 2 månader ytterligare 2 månader senare ha gått upp 25 kg istället. Det gäller alltså att ha tålamod.
Det gäller också hur snabbt det börjar "synas" på dig att du går ner i vikt. För först händer det en hel del "under ytan", dvs att du börjar bygga upp muskler och får spänst i kroppen. Muskler väger mer än fett, så därför kan det på vågen se ut som att man till och med går UPP i vikt. Men det är ju vad din kropp består av som spelar roll - sååå mycket bättre med muskler. Snart kommer du att märka hur snygga vader du har fått och att hela midjepartiet är liksom fastare, fastän centimetrarna runt midjan kanske inte minskat så mycket. Överlag är det mycket bättre att använda ett måttband som mätredskap för kroppen än en våg - vågen brukar faktiskt för det mesta ge en fler besvikelser och sämre självförtroende än goda nyheter. Mycket för att man faktiskt oftast har för stora förväntningar på sig själv och vill ha resultat med detsamma. Men hälsosam viktnedgång sker inte över en natt, hur gärna man än skulle vilja det.
Så försök att koncentrera dig på alla de många fördelarna med din nya livsstil nu istället för att vara sur på att det inte sker snabbare. Du har säkert märkt redan att du sover bättre, är allmänt gladare (tack vare alla belönings- och lyckohormoner som frigörs i och med träningen och promenaderna), orkar koncentrera dig bättre på lektionerna och både lär in nytt och minns gammalt snabbare, har mera energi, är mindre andfådd tex när du går uppför en trappa, börjar se fram emot träningen och faktiskt känner dig starkare! Kom ihåg att belöna dig nu som då så att motivationen hålls uppe, tex med lite nya kläder, hemma-spa eller annat som du njuter av - och faktiskt så får man också någon gång nu som då njuta av något gott att äta. Man ska inte heller förbjuda sig själv allt gott i matväg, för det blir livskvaliteten bara dålig av. Men välj det goda med omsorg så att det verkligen är något du gillar (och inte tex vilken random bulla eller efterrrätt bara för att det råkar bjudas/finnas i skåpet). Och ät inte så mycket, såklart - det är inte värt att få dåligt samvete för eller ge "makt" åt.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena