Gå ner i vikt
21.11.2021
Hej jag har en fråga typ. Jag har börjat försöka gå me ner i vikt så tänkte bara skriva hur jag tänkt göra för att veta att det är ett bra sätt och att det inte är ohälsosamt eller så :) Jag har tänkt börja räkna kalorier och då äta 1000 kalorier (mån-fre) och på helgen få äta 2000. Då blir det ju ungefär 1280 kalorier per dag i veckan vilket känns bra. Jag tränar också ca 5 dagar i veckan. Är det ett bra sätt eller är det dåligt att jag äter mer på helgen? Påverkar det viktnedgången?
Anonyym

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
30.11.2021
Hej,
Så jättebra att du är fundersam på hälsan, jag undrar nu främst om du ens behöver minska i vikt? För om inte är det nog alldeles onödigt och ohälsosamt att fokusera på det, kontakta din skolhälsovårdare om du är osäker.
Låt oss tänka att du skulle kunna ändra din livsstil och på sikt jämna ut din vikt i enlighet med din längd. Det allra viktigaste jag då vill få fram är att du aldrig ska räkna kalorier eller använda någon så kallad fitnessapp, det är onödigt och ställer endast till med problem.
Det finns något som heter basalmetabolism och det är hur mycket kalorier kroppen dagligen behöver i vila, dvs om du ligger i stilla en hel dag förbrukas även energi av att hjärtat slår, lungorna andas osv osv. Hur mycket energi som förbrukas är individuellt men sisådär runt 1400kcal ligger det på, dvs att äta betyder att du borde vara stilla under dagen, det är alltså inte hälsosamt att äta så lite och vara aktiv.
Att sedan äta mer på helgerna tackar då kroppen för men jag skulle verkligen rekommendera att du äter mera jämt, du mår då bättre på alla sätt. Men hur mycket energi(kcal) behöver just du? För att kunna uppskatta det behövs mer info men en hänvisning för en 15årig aktiv tjej är 2400 kcal.
Men att prata om kalorier hit och dit är trist och inget en person behöver göra, jag lovar dig, det gör dig bara besatt av tanken och får dig må sämre psykiskt, det är absolut inte hälsosamt och jag lovar det gäller alla människor.
Man kan också äta all mat, ingen mat ska ge dig dåligt samvete utan det är viktigt att vi kan njuta av mat. Det här gäller oavsett om man vill öka eller minska sin vikt.
Vad spelar egentligen vikten för roll? Du behöver inte ens väga dig överhuvudtaget och det gör säkert att du mår bättre, tro mig du märker på kläderna om vikten förändras mycket åt ett håll.
Men hur gör man då för att förändra livsstilen? Jo du behöver äta regelbundet, ca fem måltider per dag men undvika äta mellan måltiderna, öka på grönsakerna men ät så att du blir mätt och nöjd vid varje måltid. Att inte äta sig mätt , dvs gå runt hungrig är aldrig är bra lösning, dvs man behöver äta även då man ska minska i vikt. Att tex hoppa över lunch är inget som gör att vikten minskar, snarare tvärtom.
Om vikten faktiskt behöver minska gäller långsam viktminskning, det gör att vikten sedan bibehålls eftersom man ändrat livsstilen.
Dieter finns ju i oändlighet och de allra flesta misslyckas, det är både bortkastad tid och i vissa fall pengar.
Vill du läsa mer om hur man "borde" äta rekommenderar jag slv.se och evira.fi som källor.
Det är viktigt att vara måttligt aktiv men det är också viktigt att äta tillräckligt. Ta hand om dig.
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare