Gå upp i vikt?!
05.02.2015
Hej jag är en tjej som är 17 år och är alldeles för smal!
Ingen i min släkt är direkt överviktig eller så utan alla är "normala" eller vad man nu ska säga. Jag är 168 cm och väger 48 kg. Får sån ångest när jag ser siffrorna på vågen. Jag äter ändå ganska bra eller de tror jag.
Två mackor + ägg till frukost, oftast skol lunch, två mackor när jag kommer hem, tränar varanan dag efter det, och sen middag och en macka till kvälls mål. Vet inte om jag ska äta mer eller om jag bara äter helt fel? Vill så gärna gå upp i vikt så jag kan få lite former, och så att mina bröst börjar växa.. Hjälp
Kostrådgivaren och personliga tränaren Melinda svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.02.2015
Hejsan, en av våra experter kommer att svara till dig, hennes svar kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej 17- åring!
Du är i en sådan ålder där din kropp växer väldigt mycket och därför kan man inte helt utgå från Bmi skalan som är en riktgivande tabell för under-, normal- eller övervikt för vuxna ( 18 år->). Men om vi ändå ser på den skalan eftersom du är 17 år så ligger du som du själv trodde på undervikt. Du säger att ingen i din släkt är direkt överviktiga så dina gener spelar en roll i din undervikt. Viktigaste är ändå att du äter bra näringsrik och varierad kost. Det brukar bli lite enformigt med bröd till frukost, mellanmål och kvällsmål. NÄR du äter smörgås försök att sätta på både skinka och ost men även någon grönsak ( tomat, gurka, paprika). Prova att byta ut nån smörgås mot t.ex. naturell yoghurt ( turkisk yoghurt 10% ) och lägg till bär och osötad musli. Gröt är superbra. Om du vill gå upp i vikt är det viktigt att du äter regelbundet. Många gör smoothies som de dricker för då får man i sig mycket mer näring (lättare att dricka maten). Du kan tex göra smoothies i en mixer med turkisk yoghurt, frysna bär som du gillar, banan och mjölk. Lägg gärna till havregryn eller havrekli för då får du i dig bra fibrer för tarmarna också. Ät gärna osaltade nötter till mellanmål de innehåller mycket bra fett.
Jättebra att du tränar regelbundet! Kroppen mår så bra av det och tränar du mera i någon period behöver du ladda med ännu mera mat, då du förbränner mera. Troligen kommer du att nå en bra vikt så småningom. Ät regelbundet och bra mat och träna lagom. Lycka till!
M.v.h Melinda
MindBody Balans