gå upp i vikt
27.06.2019
hej, jag är lite underviktig och skulle gärna gå upp några kilo... mina armar är väldigt smala och jag har alltid varit ganska liten. men jag undrar vilken typ av sorts mat jag kan äta/vad jag kan göra för att vikten ska öka typ 3-5kg
jag är annars helt nöjd med mig själv men vill gärna gå upp lite... hoppas ni förstår hur jag menar...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2019
Hej,
Precis som du vet är alla människor byggda på olika sätt, och helt unika. Det är så det ska vara.
Det finns nog inget sätt att äta som skulle garantera att vikten placerar sig exakt där man vill, och alla människor omsätter energin på olika sätt så vissa har helt enkelt svårare att gå upp i vikt än andra. Det jag vill att du kommer ihåg är att din kropp kommer att förändras mycket under de kommande åren, oavsett vad du gör. Så jag tycker helt enkelt att det bästa du kan göra är att se till att äta tillräckligt, vanlig och bra mat, och låta din kropp sköta resten.
Både sömn och motion i lagom mängd är också viktigt för att kroppen skall må bra. Försök att inte stirra dig blind på en viss kroppsdel utan rör på dig mångsidigt så att hela kroppen har en möjlighet att dra nytta av det. T.ex. att simma är ett bra sätt att träna alla olika muskelgrupper.
Men primärt tror jag alltså att du skall försöka äta, sova och röra på dig så att du mår bra, och så låter du kroppen själv bestämma hur den utvecklas. För det kan man sist och slutligen inte riktigt påverka. Under de kommande åren kommer du antagligen att gå upp i vikt, eftersom du är i den åldern då kroppen börjar förändras och ytterst få tjejer går igenom hela puberteten utan att öka i vikt. Det är helt enkelt en naturlig del av det. Jag känner nog ingen som skulle väga samma sak som18-åring som de gjorde i början av tonåren. Så det är bara att ha tålamod och se vad som händer.
Du är bra precis som du är <3
Kram
Tessi