Går inte ner i vikt
02.06.2014
För något år sedan började jag banta, matvägra, för att gå ner i vikt, vilket fungerade. Men efter ett tag mådde jag så otroligt dåligt av anorexin att jag bestämde mig för att börja äta igen, och då gick jag upp mina förlorade kilon. Jag åt chips, glass, godis etc. i princip varje dag i stora mängder och motionerade ALDRIG.
Så för fyra veckor sedan fick jag nog. För fyra veckor sedan slutade jag äta socker. Nog åt jag ketchup och sånt, men helt enkelt inte sötsaker med stora mängder socker i sig. Dessutom började jag träna ganska hårt nästan varje dag. Ca 5 gånger i veckan tränade jag både styrketräning och kondition, och eftersom jag styrketränade var jag beredd på att vikten inte skulle ändras så mycket när mina muskler ökade. MEN centrimetrarna runt magen minskade inte alls! Jag började äta nyttigt och minskade på kolhydraterna och tränade för att få en slankare och mer vältränad kropp, men utan resultat. Dock gav ju bantningen reslutat, och jag överväger att börja matvägra igen trots att jag mådde skitdåligt under den tiden, och jag VET att det inte är en bra lösning på problemet.
Jag väger nu 55 kg och är ganska kort. Mitt mål är egentligen inte att gå ner så mycket i vikt, bara få en mer vältränad kropp och få en platt mage. Att få en platt mage verkar vara omöjligt för mig. Jag är egentligen ganska nöjd med min kropp FÖRUTOM med magen. Den är allt för putig.
Så för någon dag sedan gav jag upp, jag åt massvis med sötsaker. Det känns som att jag tappar livslusten. Jag har kämpat och kämpat men ingenting har gett resulat. Jag försökte få en slankare kropp genom att göra så som alla sa, men det funkade ju inte! Tvärtom, jag gick upp i vikt och inga förändringar alls syntes på min kropp.
Hur ska jag göra? Jag skulle också vilja ha en personlig tränare, men de är ju jättedyra... Jag vill leva ett hälsosamt liv och få en slank kropp men det går ju inte! Jag vill främst ha bort fettet vid magen, det är det som stör mig.
Tack på förhand!
PT Sarah svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.06.2014
Hej, vi har en personlig tränare som expert, vi ska fråga henne om tisp och råd hur du ska gå vidare, svaret kommer här under.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej på dej!
Det som händer i kroppen då man “matvägrar” är att man förstör ämnesomsättningen, dvs lite förenklat, fettförbränningen. Om man gång på gång bantar genom att äta ytterst få kalorier tror kroppen att en sån period betyder svält och sparar på allt fett som finns. Genom matvägran försvårar man alltså sina egna chanser till en sund viktnedgång. Att man sen dessutom mår jättedåligt både fysiskt och psykiskt gör inte saken enklare. Om man har haft problem med matvägran tidigare måste man helt enkelt vänja kroppen vid att den kommer att få mat regelbundet, hela tiden. Om kroppen hela tiden är inställd på att det kommer att komma en ny ”svältperiod” så sparar den på sina reserver (fettlagren) då den får mat, eftersom det när som helst kan komma en ny mager period. Det här är en helt fysiologisk funktion, så här fungerade människan redan på den tiden då vi var tvungna att jaga våra byten för att få mat. Då kunde det gå långa perioder utan att människan kunde äta sig mätt och då var det bra att ha ett fettlager på kroppen att ta av! Fast världen runt omkring oss ser helt annorlunda ut idag så fungerar kroppen fortfarande enligt denna urgamla princip: lagra då det finns mat för att ha något att ta av sedan då det blir svält. Hoppas du förstår hur jag menar!
Om man vill forma om sin kropp med hjälp av träning och bra mat måste man vara medveten om att det tar tid, 4 veckor är en jättebra början men du behöver minst 4 månader för att se verkliga resultat. Jag misstänker att du är medveten om att det inte går att punktförbränna, dvs bara förbränna fett på ett visst område på kroppen. Då man minskar i fettprocent, minskar fettet jämnt över hela kroppen. Du kan alltså inte bara ”banta bort” magen. Hur man ser ut är också genetiskt, vissa har mer fett på magen, andra t.ex. på låren. Det är jättebra att du tränar både styrketräning och kondition, den kombinationen är suverän för att få igång fettförbränningen! Som du säkert förstår nu så vinner du inte något på att svälta dig själv, försök istället äta hälsosamt och fortsätt att lämna bort socker, godis, bullar, läsk, kakor, glass och dylikt. Man kan unna sig ibland, men inte varje dag och inte i hur stora mängder som helst.
Det är superbra att du är nöjd med din kropp annars, förutom magen! Magen kommer också att bli mindre med hjälp av träning och rätt sorts mat. Ät regelbundet 3 gånger om dagen och 1-2 mellanmål varje dag. Om du gör det hela tiden så kommer du antagligen att bli mindre snål på sött och mer nöjd med dig själv. Om man hela tiden tvingar dig själv att äta mindre än man egentligen vill, om man går omkring hungrig, så slutar det oftast med att man frossar i sött och fett för ingen orkar gå omkring hungrig hela tiden. Om du försöker äta lite mer grönsaker och minska lite på spannmålsprodukterna (bröd, flingor, pasta och dylikt) och minska på sockret (som du redan gör!) så brukar kilona börja söka sig neråt så småningom. Du måste bara minnas att ge dig själv massor med tid!
LYCKA TILL! Fråga gärna på nytt om du vill veta mer! J
Hälsningar,
PT-Sarah