Gastric bypass
04.04.2017
Hej, undrar va de finns för krav på att få en gastric bypass operation? Och hur mycket det kostar att göra en? E överviktig å har gjort allt för att gå ner i vikt men inget hjälper... så de sku isf vara en sista utväg H. Hjälplös ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.04.2017
Hej.
Gastric bypass kan göras, men det är precis som du säger en sista utväg. Ingen quick fix, utan en omfattande operation och en total förändring av livsstilen. Den innebär att du trots allt måste ändra på din livsstil och dina matvanor/motionsvanor och vara villig att göra stora förändringar.
Jag tycker att du skall börja med att besöka en läkare, och tillsammans kan ni diskutera vad som kan göras. Om man tror att en dylik operation är en lätt lösning så tar man väldigt fel, men ibland är den nödvändig och då kan den vara ett alternativ.
Om du får en remiss till operationen av en läkare som anser att den är livsviktig för dig så brukar operationen bekostas av staten, d.v.s. den kostar inte någonting för patienten. Men som sagt - ingreppet är stort och riskfyllt och ingenting läkarna delar ut med generös hand.
Börja med att ringa till hvc och boka en läkartid för diskussion, så får ni ta det därifrån.
Lycka till!
Kram
Tessi