Har jag en ätstörning?
16.03.2022
Hej, är 165cm och vet inte riktigt om jag har en ätstörning även om många andra säger det, jag har gått ner 25 kg på 8 månader utan träning alls jag har vägt 76kg innan och väger 51 nu allt blir bara värre och värre jag kan inte få stopp på det, problemet är att jag ser samma person i spegeln jag ser den gamla jag, o det får mig och bli helt galen. Jag väger mig varje dag och inte en gång utan 100 gånger måste gå och väga mig varje 5 minuter för att se Tilling inte gå upp i vikt under dagen, jag brukar inte äta ngt på hela dagen och sen när jag kommer hem så blir jag sugen på allt men äter ändå ingeting, brukar kanske äta en macka när jag kommer hem men jag blir jätte yr och får jätte mycket ångest och då dricker jag 3 stora glas vatten och springer till toan för att kräks upp det. Att kräks upp efter varje gång jag ätit något är något jag inte kan sluta med, jag började snusa lyft för att få bort hunger signaler och det slutade med att jag blev beroende och hatar det för jag mår jätte dåligt av det, jag ser inget ljust och började typ få självmords tankar pågrund av det. Är så trött på att spy efter varje gång jag ätit något och att gå runt utan att ha ätit något alls jag går mitt sista år på 9an nu och allt går åt helvetet jag är alltid snurrig kan inte fokusera och har alltid huvudvärk, jag har pratat med en på skolan men fick jätte mycket ångest efter det, det känns som att hon kanske tror att jag ljuger för att jag inte ser tillräckligt ” smal” ut för i mina ögon så ser jag fortfarande jätte tjock ut hon skickade mig till vårdcentralen och fick ta ett blodprov där och dom kunde se att jag kräks jätte ofta och när mina föräldrar fick reda på det så blev dom jätte arga och sa att jag är dum i huvet som gör något sånt och att jag ska sluta men jag har inte kontroll över det dom säger även massa taskiga saker och skämtar om det som om det är något roligt? Jag är så sjukt trött på mitt liv och på allt jag gör, jag tar även laxermedel jag vet inte ens varför? Jag äter typ ingeting under dagen men ändå så trycker jag i mig 14 st innan jag ska gå och lägga mig, har jätte svårt och sova och det håller p och döda mig också jag tycker om det jag gör fast samtidigt inte, känslan efter man kräktes ut allt man ätit e så skönt ändå om jag får jätte ont men jag blir typ stolt över mig själv då. Och att gå och lägga sig när man vet att man har klarat en hel dag utan men e ännu skönare problemet är att jag vill inte sluta för jag ser inte tillräckligt smal ut, ibland så stänger jag av min hjärna för att få bort alla dessa tankar men dom kommer tillbaks.. jag började med att gå ner i vikt pågrund av mina föräldrar det var bara dom som alltid påpekade vad jag åt och sa alltid att jag ska äta mindre eller typ ha koll på vad jag äter så jag ska gå ner några kg bara. Men det har gått förlångt nu och kan inte sluta jag går ner i vikt och det går inte och stoppa det.. är detta allvarlig..? Vad ska jag göra om jag inte vill sluta Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.03.2022
Hej,
På basen av det du skriver så är det ganska lätt att bekräfta det du själv redan vet - att du har en ätstörning, och att du behöver få hjälp för att ta dig ur den situation du befinner dig i just nu. Jag hör att du mår dåligt, och att du är trött. Det bästa i ditt fall är att du får stöd från någon som verkligen förstår vad det handlar om. Jag vet inte var i landet du bor, men Frisk&Fri (riksföreningen mot ätstörningar) har lokalavdelningar på flera olika orter i Sverige och via deras hemsida kan du ta reda på om det finns någon lokalavdelning nära dig. Det finns även en stödchatt för tjejer som lider av ätstörningar på tjejzonen som jag rekommenderar att du kollar upp.
Att bli frisk från en ätstörning tar tid, men det första - och enda du behöver göra nu är att ta kontakt med antingen Frisk&fri eller tjejzonen som kan ge dig stöd och konkreta råd så att ni kan påbörja processen.
Många kramar,
Tessi