Hjälp
15.06.2020
Ja e rikti orolig om min vikt jag tror att jag överäter och vet inte vad jag skall göra med det. I slutet av sexan vägde jag kring 70-80kg och nu ett år senare väger jag 97kg. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag brukar träna jag har gått på fotboll och sånt men inget hjälper.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2020
Hej,
Du borde ta kontakt med en läkare på hvc så att hen får lägga in remisser till blodprov, och gå igenom dina mat- och levnadsvanor med dig. Det finns hjälp att få oavsett vad det är som orsakar din viktökning. Dels kan det bero på att du överäter (som du själv skriver) men det finns också andra fysiska tillstånd som kan bidra till att vikten ökar snabbt/mycket.
Du behöver aldrig skämmas över att ta kontakt med en läkare, och i detta fall är det absolut det bästa du kan göra för att du skall få det stöd och den hjälp du behöver. Huvudsaken skulle vara att du får må bra och att din kropp orkar utvecklas och fundera normalt.
Kram
Tessi