Hur blir man smal?
08.07.2014
Hej jag undrar om hur man gör så man blir smal?
Jag är rätt kraftig och mitt mål i livet är att bli smal.. För att jag trivs inte med min kropp och jag har försökt flera gånger att gå ner i vikt med ja lyckas ALDRIG :( Så jag behöver verkligen er hjälp.. AJ

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
10.07.2014
Hej AJ!
Att bli "smal" är ett väldigt laddat ord idag och med tanke på alla debatter om ätstörningar och förvridna kroppsideal, så vill vi vara lite försiktiga med att tala om det. Bättre att försöka sträva efter att bli normalviktig. När man talar om BMI (Body Mass Index, som endast mäter längd vs vikt och sedan räknar ut om man på basen av det är underviktig, idealviktig eller överviktig) så är det idealviktig man vill nå. Idealviktig är inte ett medeltal av hela befolkningen, utan är man idealviktig så har kroppen bäst chans att må bra och hållas frisk. För det är inte heller bra att vara för smal heller, det är inte heller ett idealiskt tillstånd för kroppen.
Att vara överviktig och komma sig ner till idealvikt är inte något som händer över en natt - och det ska inte gå för snabbt heller. Om man tex äter alldeles för lite så att kroppen måste använda sina fettreserver för att överleva dagen, så går kroppen in i ett slags svältläge där den gör allt för att spara så mycket energi som möjligt och lägga på sig minsta lilla gram för att överleva. Om man börjar äta normalt igen efter det, så tror kroppen att nu måste den absolut suga i sig och lagra så mycket som möjligt inför kommande svältperioder, så då går man oftast snabbt upp i vikt igen, oftast mer än man gått ner i vikt. Det här är vad som händer under de flesta dieter, så om du försökt gå ner i vikt snabbt, så är det troligen det här som hänt. Idealet är att gå ner högst 0,5 kg i veckan, då har man faktiskt en chans att hålla kilona borta också och att de inte kommer tillbaka i bumerang.
Alla förnuftiga gå-ner-i-vikt-experter anser att om man vill gå ner i vikt, så hänger 80% på maten. Men det handlar INTE om att äta mycket mindre än normalt, utan mera om att äta regelbundet och vettigt. Du kan i princip äta samma mängd mat, men beroende på vad maten innehåller, så antingen använder kroppen upp energin eller så lagrara den överloppet. Knepet är alltså att äta sådant som kroppen genast använder, som fullkorn, grönsaker, vitt kött osv och skippa det som lätt förvandlas till reserver i fettlagret, som vitt mjöl, socker och mättade fetter. På ett ungefär: en jättetallrik matig sallad med dressing och fullkornsbröd till motsvarar en liten osthamburgare med franska. Äter man regelbundet, ca 6 måltider per dag, så sjunker inte heller blodsockret så lågt att det signalerar åt kroppen att börja spara på energin heller. Rör man dessutom på sig, så använder man upp en del av energin, men behöver också mera än förr, eftersom muskelmassan gör att matsmältningen ökar. Bättre att röra på sig lite lättare men en lång stund än att göra något tungt en kort stund. Så simma, promenera, cykla osv hellre än att träna en muskelgrupp åt gången på gymmet. Vill du ha träningspass som är lite mer ansträngande och som använder stora delar av kroppen och mycket energi, så spela badminton med kompisen eller dansa loss ordentligt (finns en massa bra youtube-instruktioner för danspass och även spelkonsoler som XBos Kinect har jättebra dansspel av olika typer). Att varje dag gå ut och gå tex med hunden gör enormt stor skillnad för hur mycket du går ner i längden OCH hur bra du mår. Sådan motion förbättrar även immunförsvaret och kickar igång kroppens egna belöningshormoner, så att livet känns bättre.
Mera om det här kan du läsa på våra infosidor om Motion och Kost!
Sist och slutligen spelar det ingen roll hur mycket man väger när det gäller hur väl man trivs med sin egen kropp. Det sitter mellan öronen, i självkänslan och självförtroendet. Du kan gå ner hur myckt som helst, men om du inte får en starkare självkänsla, så spelar det ingen roll, du är fortfarande missnöjd med dig själv. Så ta och läs våra sidor om Självkänsla och självförtroende också, det är där du ska göra det riktiga jobbet! <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica