Kosttillskott
01.08.2018
Hej jag undrar om det är bra för mig att ta kosttillskott eller inte har hört att det kan va farligt att få i sig för många vitaminer och jag tar inte mer än det som står på förpackningen är ok att ta o de är 1 tablett vanlig multivitamin och så tar jag 1 tablett B5 2 tabletter kalcium o magnesium och 3 tabletter kalium men nästan alla olika förpackningar innehåller d vitamin oxå så kroppen kan ta upp det. Jag tar oxä en järntablett som jag fåt4 utskrivet för att jag har järnbrist men egentligen är det de enda jag har brist på nästan har lite kalium brist oxå och jag tränar väldigt mycket så ja vad jag undrar är om det är bra eller dåligt jag äter egentligen inte så mycket har en gräns på 1000 kcal o tränar bort mycket utav dom. Första dagen jag tar allihop samtidigt idag o tog dom samtidigt o fick ont i vänster sida av brösten. Jag vet att jag egentligen äter för lite men ska bara göra så ett tag typ 40 dagar o jag vet att de är dumt men kommer inte kunna ändra mig. Och jag undrar om jag inte kan ta alla samtidigt hur ska jag ta dom? Ska jag ta dom varannan dag? N

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
03.08.2018
Hej,
Klokt av dig att tänka på detta för visst kan det vara skadligt med för högt intag av olika vitaminer och mineraler.
Som du själv skriver äter du ju för lite och jag vet ju inte orsaken till det men fastän din fråga inte gäller det så måste jag påpeka att du nu äter så få kcal som din basalmetabolism behöver, det är individuellt naturligtvis men ditåt. Basalmetabolism innebär den energi som kroppen förbrukar genom att bara vara stilla under en dag, organen jobbar ändå och kräver en del energi/kcal, så klokt och snällt mot din kropp vore minst 500 kcal till för jag antar du rörs under dagen